May 11, 2019

Pahala Musibah

"Kadang tu pahala lebih banyak diperolehi dari musibah berbanding dengan ibadah." Kata Ustaz Zulfadhli dalam Daurah Terjemah Dan Tafsir Al-Quran di Darul Hadith An-Nabawi.

"Dengan syarat, kita kena sabar dengan musibah tersebut." Sambungnya lagi.

Mata yang hampir tertutup kembali cerah. Aduhai mata. Tak sudah-sudah diduga. Syaitan dah diikat, kenapa masih berat kelopak mata. Memang kelemahan diri.

Astaghfirullah...

"Nak masuk syurga, perlukan sabar. Memang banyak disebut dalam Al-Quran. Nanti kita kupas lagi dalam kelas lain...."

Sabar. Itu kuncinya.

Teringat kisah-kisah dalam BDC. Kisah yang membuatkan yang membacanya mencari tisu dan sapu tangan. Walaupun kemarau di bumi, tapi hujan lebat di pipi.

Di dalam buku ini, ada perkongsian penulis, diduga dengan kehilangan yang tersayang, suami, anak dan harta. Ada yang diuji dengan cemburu dan hasad dengki. Ada yang mencari dan menunggu, masih belum ditemui.

Setiap dari kita punya seribu satu macam cerita. Ada yang sama dan ada yang berbeza. Tapi bagaimana cara kita menghadapi dan menanganinya, akan menentukan di mana kita di alam sana.

Adakala, kita rasa sunyi walaupun gegak gempita suara kanan dan kiri. Ada masa kita rasa diperhati walaupun bersendirian menyulam sepi. Terasa lemas walaupun udara yang kita hirup tak pernah berkurang oksigennya.

Mungkin inilah masa untuk Kita Muhasabah Diri. Bercakap Dengan Cermin, mencari rahsia yang mengunci kita dalam kegelapan, sedangkan realiti, cahaya di depan menanti.

Yang mencari kekuatan dalam diam, saya mencadangkan untuk menyertai kami dalam kempen #jombelidanbaca, #jomwaqafdankutippahala BDC.

Sila klik
https://orderbukubdc.wasap.my/

#BDC2019
#jombelidanbaca
#jomwaqafdankutippahala
#bondanor
#muhasabahdiri

No comments: