May 25, 2019

Akaun Jannah

"Tahlil arwah buat berapa hari?" Tanya salah seorang jemaah yang menghadiri pengkebumian arwah.

"7 hari. Lepas tu seminggu sekali sehingga 40 hari. Last sekali 100 hari." Balas lelaki itu menjelaskan. Mungkin ahli keluarga arwah.

Syukurlah ada yang berusaha mengirimkan doa buat dia.

Itu dia. Kita bagaimana?

Saya? Kerap saya renungi apa yang saya miliki dan apa yang bakal saya tinggalkan. Terlalu banyak yang kurang...

Andai ada keluarga yang melakukan tahlil buat saya, paling lama sehingga 100 hari. Selepas tu, apa ya? Kiriman doa mungkin terhenti di situ saja. Allahu... Sedihnya saya...

.....

"Nanti kita buat tahlil untuk 100 hari Ma ya ayah. Nak buat malam Jumaat atau nak cukupkan betul-betul 100 hari?" Tanya saya memecah kesunyian.

Ayah banyak termenung selepas pemergian Ma. Menahan rindu agaknya.

"Buatlah ikut mana yang rasa elok. Tak semestinya nak cukupkan 100 hari." Jawab ayah dengan lemah.

"Nanti kita bincang lagi bila semua adik beradik berkumpul." Itu amalan keluarga kami.

.....

100 hari bagaikan terlalu lama untuk ayah. Dia tak mahu menunggu lagi. Bayangan Ma yang menanti disahutnya awal.

Hari ke-96, ayah menyusul isteri yang dicintai. 😭😭😭

Tahlil di rumah kami bersambung lagi.

.....

Sila tonton penjelasan dari Dato' Seri Dr Hassan Din Al-Hafiz.

.....

Bukan soal tahlil yang mahu saya beri penekanan, kerana apa yang telah lama diamalkan memang payah nak diubah.

Tapi soal "buka akaun" tu yang saya pentingkan. Akaun untuk kita buat transaksi pahala.

Bagaimana nak buka akaun simpanan tetap untuk pahala dan terima faedahnya sepanjang masa. Akaun yang membolehkan kita terima pahala berterusan sekalipun setelah kita "pulang" kepangkuan Dia.

Anda dah buka "akaun simpanan pahala tetap"?
Saya sedang berusaha. Harap kalian sertai saya ya!

Https://orderbukubdc.wasap.my

#jombelidanbaca
#jomwaqafdankutippahala
#BDC2019
#waqafbukubdc
#muhasabahdiri

No comments: