May 26, 2019

Mulakan dengan memberi...

"Dik, tolong buat sambal petai. Abe nak make tapi kak tok cekak nok masok." Luahnya dengan wajah keletihan.

"Boleh. Tapi ada petai ko?" Sambil membayangkan dinding yang bakal berminyak dengan percikan cili kering yang dimasak. Aduhai...  Risiko yang dah diketahui akan dihadapi.

Takpelah. Sayang kakak punya pasal.

"Ada...ada... Nanti kak ambik deh." Balasnya laju.

.....

Seboleh mungkin saya cuba memenuhi permintaan mereka. Bukan orang lain pun, keluarga saya.

Membantu selagi dalam kemampuan. Asalkan saya tak pengsan kepenatan, okeylah.

Bukankah itu juga dikira sebagai sedekah? Dan orang yang paling utama untuk dibantu adalah ahli keluarga.

.....

"Kak, order dah siap!" Wasap saya sambil menghantar gambar.

"Wahh... Mesti sedap!"

"Tak tahu la. Kak rasa dulu. Tak cukup rasa kat mana-mana, tambah sendiri." Pesan saya bimbang rasanya tak cukup sempurna.

Ermm... Ini sambal petai ikan bilis atau petai sambal ikan bilis? Petainya lagi banyak dari sambal. Kena sedia air freshener kat tandas kalau gini gayanya. Tapi air freshener tu beli sendirilah ye! 😅

.....

"Mulakan dengan memberi, lebih banyak rezeki akan kembali." Nasihat yang telah saya tanam kemas dalam minda dan hati.

Salam Ramadan Penuh Keberkatan.

#RamadanKareem
#familyfirst

No comments: