Dec 30, 2019

Ubati batuk cara alami

"Sejak bila batuk ni?" Tanya saya bila mendengar batuknya yang bertali arus.

"Lama la jugak. Lebih dari dua minggu dah." Jelasnya sambil mengurut dada.

"Dah makan ubat?"

"Dah. Tak berkesan." Kecewa kedengaran dari lemah suaranya.

"Dah cuba makan madu dengan limau nipis?"

"Ada jugak. Tapi payah bila travel gini."

"Faham..." Saya mengangguk perlahan.

Mata saya tiba-tiba tertumpu pada satu gerai jualan buah. Nenas!

Terus saya borong 3 plastik buah yang dah dipotong kecil.

"Tak payah letak apa-apa. Saya nak buah saja. Buah ni manis kan?" Arah dan tanya serentak. Mencari alasan untuk menolak kebiasaan. Penjual itu mengangguk sambil tersenyum.

"Ambik nih, makan." Saya menghulurkan buah nenas.

"Tak naklah. Nanti makin teruk batuk." Dia menolak. Risau batuknya akan semakin melarat.

"Insya-Allah, akan berlaku sebaliknya. Nenas ni bagus untuk batuk sebenarnya. Ia akan bantu keluarkan kahak dan lepas tu akan semakin baik." Jelas saya.

"Ye ke?" Dia masih ragu.

"Ini ubat dari Allah nih. Belum pernah dengar orang mati akibat makan nenas." Gurau saya.

Dia ketawa kecil sambil tangannya menyambut plastik yang dihulur.

Alhamdulillah.

.....

Teori dulu.

Kalau makan buah sebelum makan nasi, nanti sakit perut.

Kalau makan semasa batuk, akan semakin teruk.

Semua tu terhasil oleh pengalaman dan pemerhatian. Hakikatnya adalah berlawanan.

Sakit perut berlaku kerana setelah makan buah, berlaku proses pemulihan. Begitu juga dengan batuk. Batuk semakin kuat kerana ianya satu proses mengeluarkan kahak. Selepas tu segalanya beransur pulih.

Insya-Allah.

Alhamdulillah.

.....

Banyak sekali kelebihan nenas yang mana telah dibuktikan dengan kajian.

Tapi untuk menyenaraikan di sini, bimbang pula mengundang keboringan pada pembaca.

Insya-Allah, akan saya lanjutkan informasi tentang nenas dilain masa.

....

"Abang, nak nenas!" Saya separuh menjerit bila melihat susunan nenas yang berwarna kuning hijau berbaris ditepi jalan...

Aduhh!!! Saya tersampuk buah lagi nampaknya. Haha...

#menusihatalami.

No comments: