Dec 30, 2019

Aloe vera

"Abang, aloe vera kita dah hilang la." Adu saya kecewa.

"Hilang? Macamana boleh hilang? Kan abang tanam atas tanah." Soalnya hairan.

"Pak Ya tercantas kot semasa dia mesin rumput dua hari lepas. Tak perasan agaknya. Ye lah, anak aloe vera tu hampir sama tinggi dengan rumput." Saya menjelaskan hasil siasatan sambil tersengih pilu.

"Ye ke? Erm..." Keluhnya.

"Orang lain tanam dalam pasu, kita tanam atas tanah. Memang risiko tinggi la. Takpe lah. Tak ada rezeki. Sayang jugak sebab ia spesis besar."
Kecewa tapi redha.

Saya bukan peminat pokok bunga. Tapi bila tahu khasiat dan kelebihan aloe vera, saya meminta suami menanam anak aloe vera yang diambil dari rumah makcik Mah. Kononnya senang kalau nak guna bila-bila masa.

.....

"Banyaknya aloe vera Maksu! Geram Su tengok." Anak mata membesar dek keterujaan melihat tanaman ini.

"Nak tanam, ambillah. Anaknya banyak tu." Tawaran dibuka.

"Nak ambik daun saja boleh?" Lain yang ditawar, lain yang disambar.

😅
.....

Khasiat daun aloe vera memang banyak. Tapi kena tahu bagaimana memprosesnya. Jangan terus digunakan selepas dicantas dari pokok.

Lendir kekuningan yang keluar dari daun yang dipotong adalah toxic. Kena hilangkan dulu.

Caranya ialah potong bahagian hujung daun atau potong jadikan beberapa keping dan rendam dalam bekas berisi air. Paling kurang selama beberapa jam. Selalunya saya rendam semalaman dan tukar air 2 kali sebelum diproses.

Buang kulit hijau dan blend. Bekukan guna bekas ice cube untuk kegunaan kemudian. Dah beku nanti boleh masukkan dalam container dan disimpan dibahagian sejuk beku.

Boleh campurkan dengan bahan lain jugak seperti timun, celery (kalau nak campurkan dalam jus) dan kalau mahu, boleh gunakan essential oil bagi kegunaan luaran (masker dan rambut).

Memang best sangat. Yang pasti, tak ada bahan chemical langsung bila buat sendiri. 😍

Nak tahu kelebihan dan khasiatnya? Google je... 😁

#sihatsecaraalami

No comments: