Dec 16, 2019

Ubat dari alam

Sekarang ni, musim demam, selesema dan batuk. Saya dan suami tidak terkecuali. Entah dari mana datangnya, saya tak pasti.

Saya tak ambil ubat hospital apatah lagi antibiotik. Saya akan lebihkan pengambilan sayur dan buah bagi meningkatkan daya tahan badan. Juga elakkan dari makanan berminyak dan minum ais.

Untuk pulihkan diri sendiri dari demam dan batuk, saya buat jus. Sayur dan buah selalunya. Kali ni, saya blender moringa bersama batang celery dan kurma. Minum begitu saja.

Tapi agak sukar kalau nak bagi pada suami minum. Padahal bukan ada rasa apapun.

Jadi, untuk dia, saya buat omelet moringa.
Resepinya...
Telur *
Karot (cincang) *
Bawang besar (cincang) *
Bawang putih (cincang) *
Sedikit serbuk lada sulah *
Sedikit garam *
Minyak zaitun. *
Daun moringa

Bancuh semuanya bahan * dan masak dengan suhu kecil menggunakan kuali non-stick. Bila separuh masak, taburkan daun moringa.

Sumber protein telur mudah musnah kalau dimasak dengan api besar. Jadi saya masak dengan api kecil.

Sebaik saja moringa ditabur, saya matikan api. Lipat atau gulung telur. Siap!!...

Kentang dan karot pulak, saya masak  menggunakan kuali non-stick. Macam bakar la jugak. Taburkan sedikit serbuk lada sulah. Baunya harum dan manis aslinya kekal.

Alhamdulillah, suami suka makan. Dan dengan izin Allah, demam, selesema dan batuk beransur hilang.

Mana taknya, moringa dikatakan mempunyai khasiat berganda berbanding dengan makanan yang biasa kita makan.

Nikmat apa lagi yang mahu kita dustakan?  😃

#menusihat
#perubatanalami

No comments: