Dec 5, 2019

Mula

Saya sering mengikuti ceramah Dr. Zaidul Akbar melalui YouTube. Semuanya bermula dari keengganan saya untuk mengambil ubat hospital.

Saya pernah membaca satu kiriman WhatsApp yang menceritakan tentang bagaimana hospital-hospital di Mekah dan Madinah tidak ramai penghuninya. Bila sakit, yang pertama di cari ialah Allah, bukan doktor dan bukan ubat.

Lalu, bila Allah menyatakan dalam Surah Asy-Syu'araa bahawa yang memberikan sakit ialah Dia dan yang menyembuhkan sakit juga adalah Dia, maka saya pasti Allah memudahkan ubat dengan menyediakan segalanya di sekitar kita saja. Tanpa kos yang mahal dan secara semulajadi.

Saat saya mencari kaedah perubatan secara semulajadi, saya bertemu dengan YouTube Dr. Zaidul Akbar. Bagi beliau, permulaannya ialah bila dia meragui soal kehalalan ubatan moden.

"Sehat adalah kesan sampingan, hasil dari ketaatan seseorang menerapkan semua syariat dalam agama. Mereka yang rajin menerapkan semua ajaran Allah akan sihat, Insya-Allah."

"Tuhan Maha Tahu apa yang kita perlukan. Hanya perlu kembali pada Allah SWT dan ikuti petunjuk Nabi Muhammad SAW (Sunnah). Di situ kita bermula. Amat mudah. Semuanya memenuhi kemampuan setiap orang, dengan kata lain, belanjanya murah sahaja." - Dr Zaidul.

#JSR
#thibbunnabawi
#sihatsecaraalami

No comments: