Dec 21, 2019

Tips untuk kekal cantik dan sihat.

Semenjak saya masih remaja, saya memang suka mencuba pelbagai petua untuk kesihatan dan kecantikan.

Tapi bila kesibukan mula menguasai kehidupan, banyak yang saya abaikan.

Saya suka membaca buku-buku tentang khasiat herba, termasuk menonton dokumentari ditv dan mencari informasi di YouTube. Terasa mudahnya untuk hidup sihat dan cantik tanpa belanja yang mahal.

Tapi itu tak cukup untuk membuatkan saya termotivasi dan istiqamah dalam penggunaannya.

Sibuk! Malas! Leceh!

Ada-ada saja alasan. Huh!

Sehinggalah....

....

Mulut saya terlopong. Tak sangka sebegitu banyak maklumat tentang kesihatan yang Allah berikan.

"Lebih kurang ada 800 ayat yang memberikan tips kesihatan dalam Al-Quran. Tapi ramai antara kita yang tidak mengendahkannya..." Berulang kali Dr Zaidul Akbar menyebut dalam ceramahnya.

Dikongsikan beberapa ayat yang dipilih. Dijelaskan maksudnya. Ditadabburkan untuk mudah difahami. Kebetulan pula saya sedang belajar tadabbur Al-Quran. Semakin indah jadinya.

Beliau membuat kajian tentang pemakanan sihat dan perubatan secara alami, menggunakan bahan-bahan mudah dapat,  lalu dikongsi melalui ceramahnya.

Segalanya dilakukan kerana mahu melihat umat Islam kuat dan sihat, fizikal dan spiritual, zahir dan batin.

Allahuakbar...

Perjuangan yang bukan mudah. Mahu mengubah kebiasaan dan pola pemakanan zaman kini memang mencabar. Banyak sekali halangan dan dugaan yang harus dicantas. Nafsu adalah yang utama.

"Kesihatan itu terhasil dari ketaatan. Bila kita akur pada apa yang disampaikan dalam kitabNya, mengikut segala tips yang dinyatakan dalam Al-Quran dan As-Sunnah, maka tidak ada penyakit yang tidak dapat dielakkan dan disembuhkan..."

Saya mahu sertai perjuangannya. Bermula dengan diri sendiri tentunya... Jom!

#mylegacy
#hidupsihat
#BYL

No comments: