Dec 10, 2019

Moringa

Moringa.

Dulu asing sangat nama ni bagi saya.

Kali pertama jumpa semasa saya tinggal di Pinggiran USJ. Jiran belakang rumah, keluarga India memang ada satu pokok besar yang sering berbuah. Buahnya panjang macam kacang panjang. Tapi keras.

Tak tahu gunanya, tak tahu nak masak macam mana. So, saya abaikan.

Kali kedua, saya berubat dengan seorang ustaz. Dia minta dibawakan akar pohon ini, untuk tujuan menghalau makhluk "perosak".

Kali ketiga, saya ke rumah seorang tukang urut. Di depan rumahnya ada pokok ini yang dicantas batangnya. Daun muda tumbuh segar dan hijau. Katanya daun ini banyak sekali khasiatnya. Goreng dengan telur pun boleh. Sedap!

Kali yang seterusnya, ada produk kesihatan berasaskan moringa ditawarkan pada saya. Tak ingat keluaran syarikat apa. Tapi saya abaikan saja.

Banyak lagi penemuan dan pemberitahuan tentang pokok ini. Sehinggalah Dr Zaiful ada menyebut tentang antioksidan semulajadi yang mudah didapati dan paling baik dalam banyak-banyak buah dan sayuran.

Apa lagi... Ambil sebatang celery, kurma 3 biji dan daun moringa. Blend... Jadilah jus cekumo... 😁

Uihh... Sedap rupanya. 😍

No comments: