Jun 13, 2019

Penangan BDC

Selesai berbai-bai dengan suami yang keluar bekerja, saya memeriksa wasap. Melihat andai ada mesej penting yang perlu dibalas.

Selesai.

FB pula dibuka. Minda terasa mahu memuntahkan sesuatu tapi permulaan ayat tak ketemu.

Tangguh.

.....

Semalam, buku Sakitnya Tu Di Sini telah saya khatamkan. Usai membaca, saya melintas dihadapan cermin di ruang tamu. Alamak... Mata dah bengkak!

"Kau ni, jangan la suka sangat menangis. Mata tu dah jadi bengkak, macam mata katak!" Kata seorang teman satu ketika dulu. Aduhai...

Comfirm saya tak akan keluar rumah bila ini berlaku.

Malu. Huhu...

.....

Kali ni, tangan mencapai sebuah buku BDC, Jalan Pulangku.

'Hidup ini bukan cuma seputar soal kesilapan. Lebih penting lagi soal pembetulan. Sejauh mana kau bersungguh mahu perbetulkan?'

Tak ada manusia yang sempurna tanpa kesilapan. Yang ada ialah penafian. Diri tak pernah salah! 😒🙄

Semuanya berlaku kerana kau...kau... dan kau. Kerana dia.. dia.. dan dia. Kerana mereka puncanya!

Selalunya begitu. Saya juga sama. Selalu mencari alasan membenarkan tindakan sendiri. 😪😪😪

#Muhasabahdiri tak mudah. Melihat diri yg sebenarnya salah!

Kerana ia memerlukan minda yang dibantu Allah untuk melihat apa yang salah sebagai tanda kasih Dia, teguran secara halus untuk kita mulai berubah!

.....

Bermula pukul 9 pagi, satu persatu helaian buku saya selak. Nak ke tandas pun sayang.

Tahan.

Jarum jam menjolok angka 12.

Selesai satu lagi buku BDC.

.....

Ada kisah yang sama dalam hidup kita sebagai manusia di dalamnya. Tapi ia dilihat dari sudut pandangan yang berbeza dan kesannya juga tak serupa.

Tak apa. Yang penting, ia memberi makna dalam usaha untuk mendekati Allah. Satu permulaan untuk berhijrah, mungkin.

Saya mengharapkan agar BDC mampu mencetuskan api yang menyala di hati. Bunga api...yang akhirnya membakar semangat diri.

Saya mengharapkan agar ada yang sudi menyambut kempen
#jombelidanbaca

Yang rasa tak ada masa untuk baca sendiri
#jomwaqafdankutipahala

Tak mahalpun, hanya RM20 untuk sebuah buku yang santai tapi sarat dengan ilmu.

Royalti buku ini, 💯% akan disalurkan terus kepada Rumah Anak Yatim Baitul Jannah Kedah. Moga doa penghuni rumah itu membuka jalan untuk kita ke syurga.

Yang berminat, klik pautan dibawah.
Https://orderbukubdc.wasap.my
Saya sedia membantu menghantar buku pilihan anda.

#BDC2019
#bondanor
#spmbn

No comments: