Jun 29, 2019

Harapan

"Makcik nak sangat pegi seminar Masuk Syurga Sekeluarga nih, tapi makcik tak tahu boleh hadir atau tak." Sayu kedengaran suara di hujung talian.

"Kenapa makcik?" Soal saya spontan.

"Makcik ni sakit. Tak boleh drive. Kena mintak tolong anak. Dia tak confirm lagi boleh temankan makcik atau tak." Jelasnya satu persatu.

"Takpe lah makcik. Tunggu dia confirmkan dulu, nanti makcik call saya balik."

"Makcik sepatutnya masuk hospital untuk angiogram. Tapi kalau dah masuk, bimbangnya ditahan pulak. Langsung makcik tak boleh join seminar tu. Sayang la. Dengar tajuk pun makcik dah tertarik." Dia menyambung cerita tanpa diminta.

"Ooo... Macam tu rupanya." Saya kehilangan kata-kata. Sebak memenuhi dada.

"Makcik mintak anak makcik tanya doktor, kalau boleh tangguhkan. Ataupun mintak masuk awal, kot boleh keluar awal." Bersungguh dia bercerita. Saya dengarkan saja luahannya. Tak tahu bagaimana harus saya tunjukkan reaksi saya.

"Buku tu nanti jual kat sana jugak ke?" Soal dia tiba-tiba.

"Ya. Nanti boleh beli pada hari seminar." Jawab saya pantas.

"Makcik nak beli sorang satu pada anak-anak makcik. Kalau ditakdirkan makcik dah tak ada nanti, mereka kenang harapan makcik bila tengok dan baca buku tu...." Makin sayu suaranya. Bergetar hati saya mendengarnya.

Teringat arwah ayahbonda dan mertua saya yang telah menemui Pencipta. Kalau mereka masih ada, pasti akan saya bawa mereka sama-sama menghadiri seminar ini.

Kelopak mata terasa berat dek takungan airmata. Pipi saya basah oleh empangan yang pecah.

"Insya-Allah makcik. Makcik doakan saja. Kalau perlu jumpa doktor dan buat pemeriksaan, buat je. Saya doakan makcik tak ada komplikasi yang membuatkan makcik kena duduk kat hospital nanti..."

"Erm...Ye lah... Terpaksa ikut kata mereka. Kalau tak, panjang pulak bebelnya." Katanya berat. Redha dengan ketentuanNya.

"Nanti, makcik call atau wasap saja pada saya bila nak daftar ya. Insya-Allah, saya akan usahakan untuk makcik nanti." Saya memujuk dia dengan iringan doa agar hasratnya Allah tunaikan...

Simpati. Sayu. Kagum. Segalanya bercampur.

....

Seminar ini PERCUMA.

Setelah ditimbang tara, dicampur tolak, kali dan bahagi segala kemungkinan yang ada, tarikh 6hb Julai 2019 iaitu hari Sabtu telah dipilih  sebulat kata seikat maufakat.

Tuan Fazrul didatangkan khas dari Kuala Lumpur untuk berkongsi ilmu dengan warga Kelantan. Sayang sungguh kalau peluang begini dilepaskan begitu saja.

Tanpa perlu berbelanja, tanpa yuran kemasukan, tanpa perlu mengorbankan masa untuk perjalanan yang panjang.

Diadakan di Dewan Kuliah C, PPSK, USM Kubang Kerian, dengan parking yang tak perlu dibayar, malah refreshing dan makan tengahari kami sediakan kepada sesiapa yang cepat. Harap peserta faham bahawa semuanya disponsor dengan kuantiti yang terhad.

Mendaftarkan diri sebagai peserta akan membantu kami dalam usaha menganggar belanja.

Rugi sangat jika tak sertai. Entah bila lagi dapat kami uruskan seminar sebegini.

Semoga ia menjadi langkah pertama untuk perjalanan menggapai syurga bagi seluruh keluarga. Berkumpul di sana dengan segala kelebihan dan keindahan, bukankah ia memang menjadi impian setiap insan?

Jangan tangguh lagi. Daftar segera sementara kekosongan masih ada!

Anda boleh klik saja link ini
https://akademisinergi.onpay.my/order/form/msskelantan

Atau hubungi saja nombor hp yang tertera diposter.

Jumpa di sana! 😃

#masuksyurgasekeluarga
#akademisinergi
#PRNNK
#perjuangkansyurgamu
#BDC2019

No comments: