Apr 15, 2018

Reunion : Kembali Mengikat Kasih.


Reunion. Pertemuan yang dirancang untuk satu kumpulan kenalan yang satu ketika dulu pernah melalui titik atau garis masa yang sama. Itulah definasi yang difahami. 

Sahabat yg kemudiannya terpisah dek tuntutan hidup dan tanggungjawab. Kalau dulu status dan matlamat kami sama, sebagai pelajar yang sama-sama mengejar ilmu, mengorak langkah seiringan demi cita-cita, kini  segalanya berbeza.

“Zeck, saya segan sebenarnya nak jumpa kawan-kawan lama nih. Ye lah… tak ada pencapaian yang boleh dibanggakan…” Terasa kerdil. Kalau tingginya  jawatan menjadi pengukur kejayaan, diri ini jelas tidak punya kedudukan. Kalau ketebalan poket dan kereta yg dipakai menjadi ukuran kesempurnaan hidup, nyata amat diri ini jauh ketinggalan. Kalau bilangan garis di wajah penanda lanjut usia yang mahu dibandingkan, mungkin diri ini terlebih memilikinya… kalau… kalau…. kalau… semuanya bermain di fikiran tanpa ada noktah. Sukarnya nak mengawal hati dan fikiran. Debarannya lebih hebat dari masa mula-mula menjejakkan kaki ke IPTA, tempat dimana carta hidup kami bersilang.

“Alahh… Tak payah nak segan-segan. Mereka tu sama macam dulu jugak…” Kata Cik Zeck cuba menyapu kerisauan tak berasas.
 
Bimbang dinilai dengan segala kekurangan yang ada, risau andai kemesraan dulu telah berlalu dek hakisan masa. Tapi digagahi jua kerana yakin Allah akan bantu menjaga anggota, menahan lidah agar tidak tersalah kata, mengawal telinga dan mata dari mendengar dan melihat sesuatu yg tak sepatutnya, memimpin hati agar jangan mudah berprasangka. Demi Allah, silaturrahim ini ingin kembali ku jalin agar bila tiba masa kami dibangkitkan selepas sehabis nyawa di dunia, kami mampu saling berpaut dan berpimpin tangan ke syurga.

Kaki melangkah mengekori Cik Zeck, sahabat yang bermurah hati menawarkan tempat bermalam, malah sanggup menghantar dan mengambil dari lokasi kenduri yg dihadiri sebelum ini. Alhamdulillah…. Semoga kebaikan hatimu dibalas Allah dengan sesuatu yang jauh lebih bernilai.
Mata melilau melihat susunan hidangan buffet yang tersusun aturannya. Warna kek yang berlapis-lapis, berselang seli dengan cream pelbagai warna, jelas mengundang selera. Meja bulat yang ditempah telah tersedia menunggu kami memenuhinya dengan nama yang salah dieja. Alahai Gee… Mereka dah tukar nama kau la Gee… Haha...

“Assalamualaikum!!!”                    
                   
“Waalaikumussalam… Intan!!.. Alhamdulillah… Sampai jugak kau ya…” Kami berbalas pelukan. Senyuman manisnya masih sama seperti dulu.

Kemudian satu demi satu sahabat yang dirindu muncul di depan mata. Gee sampai ke tempat pertemuan kami diiringi anakanda manisnya, Hannah. Kemudian Amy, Naj dan akhir sekali Maz. Kami berpelukan erat, terasa seolah mahu diqadakan pelukan yang terlepas berbelas dan berpuluh tahun yang lepas. 

Meja kami riuh dan rancak dengan pelbagai kisah…. Meriah dan gamat. Saling bertanya khabar, bertukar cerita, berkongsi rasa, mengusik dan tertawa bersama. Tiba-tiba aku rasakan seolah kami kembali ke kolej TEN. Intan masih lagi nakal, bualnya masih rancak dan kelakar.  Cik Zeck, Gee dan Amy juga sama, tetap ramah bercerita dengan gaya ketawa yang indah mesra. Naj seperti biasa, terserlah kaliber bila bersuara dan Maz kekal dengan lembut dan ayunya bila berkata-kata.

Aturan hidup kami jelas berbeza. Laluan dan pengalaman kami tidak sama. Apa yang diraih dan diperoleh juga jelas ketara. Yang masih sama adalah sikap dan keramahan mereka. Malah terasa diri dirai bila adinda bungsu kami, si manis Amy bersusah payah menyediakan cenderamata untuk setiap orang. Terima kasih sahabat, ianya pasti akan ku gunakan sebaik mungkin.

Masa berlalu begitu cepat. Kebimbangan yg awalnya bersarang semakin menghilang sepertimana hilangnya satu persatu hidangan di dalam pinggan kami. Semua menu yang disediakan menyelerakan. Nikmat lidah yang merasa pelbagai jenis masakan yang Allah berikan tak terhitung dengan jari.

Pertemuan yang singkat, dengan pelbagai berita padat. Terlalu banyak yang ingin dikisahkan sehingga jejari ini tak cukup pantas nak menyusun ayat. Andai diizinkan Allah, pasti akan terselit dalam catatan akan datang. Alhamdulillah… syukur Ya Allah kerana mempermudahkan segalanya. 

“Su, kau mampu menulis dengan baik, kau tulislah kisah-kisah hidup manusia. Kita orang ada banyak cerita yang boleh di kongsi. Naj lagi lah banyak sebab dia selalu berhadapan dengan ramai orang….” Aduhai… tingginya harapan untuk seorang insan yang hanya tahu menulis sekadarnya sahaja.

Sedikit kata perangsang dari kalian… terbenih harapan di dada, tapi kebimbangan juga hadir bersama. Ilham bukan milik diri, ianya adalah dari Allah Yang Maha Pemurah, Dia yang sesungguhnya memberi sedikit kemampuan untuk mengolah kata-kata, menyusun ayat yang tak seberapa, yang juga dengan izinNya mungkin mampu menyentuh hati sesetengah pembaca. Blog ini yang lahir hasil dari rasa mahu berkongsi ilham dan pengajaran dalam kehidupan, yang rentaknya tak konsisten, adakalanya menyepi, ada ketika berbunyi… kini terasa ingin kembali di isi.

Malu bila dilabelkan sebagai penulis, kerana tidak pernah ada karya yang pernah dilahirkan, sekadar luahan suara melalui jejari yang tak jelas temponya. Namun, andai ada kebaikan yang dibawa, mohon padaMu ya Allah, ilhamkan daku dengan sebaik kata, tanpa menyakitkan hati sesiapa, tapi memberi pengajaran pada yang sudi membaca. Semoga sedikit perkongsian tentang apa yang difikirkan, tentang perjalanan kehidupan yang punya cabaran tersendiri, mampu memberi kekuatan pada yang memerlukan…. 

In Shaa Allah… 


No comments: