Apr 30, 2018

Nombor

“Su pakai kereta CRV?” Tanya Haji Syamsul dalam whatsapp.

“Tak lah… Suami yang pakai. Saya guna kereta kecik je.” Jelasku. Terbenih sedikit rasa hairan.

“XXX 2820?”

“Ya.” Jawabku ringkas.

“Nombor tu, Cina kata takde ong!!!” Bulat mataku membaca ayatnya. Hairan bila orang berpelajaran dan berkedudukan seperti dia, dengan title haji, masih mahu mengambilkira pendapat dan ramalan bangsa lain dengan pegangan yang berbeza.

“Hahaha… Saya bukannya orang Cina.” Aku cuba melawak. Mencari alasan untuk tidak mahu menerima apa yang ditulis.

“Setiap usaha tak akan berhasil Su. Duit tak masuk!!..” Sambungnya lagi. Terkejut lagi. Dia macam percaya apa yang diramalkan.

“Tapi tak payah percaya la Su ya… Just info untuk Su je tu. Tapi eloknya beli kereta baru la Su. Cari yang selesa sikit. Kereta tu dah lama.” Semakin pelik ayatnya ku perhatikan.

“Hahaha… tak ada keperluan untuk beli kereta baru lagi la Hj.” Aku berdalih.

“Jual yang lama dan beli yang baru. Kira keperluan la tu. Sebab Su atau suami memang akan guna kereta kan? Kalau tambah kereta tu lain la.” Aku tak menjawab. Tukar kereta? Alasan untuk orang yang banyak duit. Aku? Akan setia dengan yang lama selagi ia tak buat onar.

“Haji tukar kereta sebab nombor ke?” Aku menyoal dia, cuba mengalih haluan bicara.

“Ehh… tak de lah. Kebetulan memang nak tukar kereta.” Cuba menepis andaian yang mungkin aku buat agaknya.

“Kalau boleh la, lain kali tak perlu lah haji cerita pasal nombor ong atau tak ong ya! Nanti orang terpengaruh secara tak langsung.” Aku tak dapat menahan diri. Di samping berusaha untuk menahan kata-katanya dari menggugat hati ini. Ya Allah… Lindungi hatiku ya Allah. Jangan sampai terpengaruh oleh kepercayaan tak berasas dan mencari alasan untuk menukar kereta.

“Laa… kalau tak percaya, tak payah la. Bukan niat saya nak meramal pun. Sekadar berkongsi info je.” Sedikit nada keras dapat saya kesan dari tulisannya.

“Sebenarnya kan haji… konsepnya sama dengan apa yang kita bincangkan. Kalau haji tak yakin dengan investment nih, tak kan haji nak bercerita dengan saya kan…? Dan kalau saya tak yakin dengan produk Unicity yang saya guna, saya tak akan bagitahu haji. Betul tak?” Aku mengingatkan kembali perbualan awal kami. Bermula dengan bertanya khabar, sehingga cerita kesihatan, kewangan, pelaburan dan perkhabaran kawan-kawan. Orang berkedudukan dan berpengaruh seperti dia memang banyak topic yang boleh dibualkan.

“Su dah banyak dapat duit gamaknya dari orang-orang yang sakit. Ye lah…jual produk kesihatan lah kata kan.” Terasa darah naik ke muka bila membaca balasannya yang ini. Menghiris. Aku mengambil kesempatan dari orang sakit? Kedengarannya seperti aku suka kalau orang sakit kerana mereka boleh dijadikan ‘mangsa’. Ya Allah… begitukah pandangan mereka selama ini?  

“Saya yakin apa yang Allah bagi, rezeki setakat usaha yang dibuat.” Aku masih cuba bertenang. Masih berusaha mengawal jejari dari menaip kata-kata setajam belati.

Aku menyambung; “Saya tak ada niat nak mengambil kesempatan dari orang yang sakit. Sekadar memberi pilihan untuk orang memilih cara mana dan produk apa yang mereka yakin, mampu dan mahu. Samada untuk rawatan atau pencegahan. Tak pernah paksa orang untuk beli." Noktah seketika. Sesungguhnya kesembuhan itu milik Allah. Tak pernah keyakinan itu tergugat. Namun setiap kali ada yang sudi membeli, aku sertakan doa agar Allah membantu usaha orang yang mengamalkannnya. 

"Kesihatan kita ni pun rezeki jugak.  Alhamdulillah… sebelum makan supplement ni pun, Allah berikan saya kesihatan yang amat baik. Dah lama benar tak makan ubat hospital. Berbelas tahun rasanya. Cuma sekarang ni, saya makan supplement atas dasar nak memelihara kesihatan dan mencegah. Ye lah… umur semakin banyak, banyak penyakit rajin nak menziarah….” Penjelasan yang panjang lebar. Mengharapkan agar dia faham niat yang sebenar.

“Saya sekadar bercerita, sebab haji bagitahu yang haji baru keluar hospital. Kot haji rasa nak cari alternative lain selain dari rawatan kat hospital. Lagipun kos hospital swasta mahal. Itu je.” Saya menambah sedikit lagi, bila responnya sedikit lambat.

“Tak pe lah Su… Duit hasil pelaburan saya banyak dah dapat. Belanja hospital tak ada masalah sangat. Alhamdulillah… Saya tak susahkan sesiapa pun. Dan saya pun sama jugak Su, cerita sebab nak kongsi kelebihan melabur dalam Bxxxxxn ni. Tak de lah Su pening-pening nak jual barang. Duit setiap hari masuk!” Angkuhkah dia kerana diberi Allah rezeki yang melimpah ruah? Aku menggeleng kepala… mahu menepis buruk sangka yang ditiup ke minda. 

Lemah. Mudahnya aku berprasangka.

“Rezeki Haji nampaknya di situ. Alhamdulillah. Tumpang rasa lega bila tahu segalanya mudah bagi haji. Rezeki kita diberikan Allah dengan cara berbeza. Saya serahkan pada Allah untuk menilai hasil usaha saya.” Ayat apakah ini? Hipokritkah aku menulis apa yang berbeza dari yang terlintas di minda. Ya Allah… ampunkan kelemahan hambaMu ya Tuhan….

“Hehe… selalu je cakap berserah pada Allah… Memang la semua orang faham sebab kita orang Islam. Su ni macam orang Tabligh pulak, sikit-sikit... jalan Allah…”  Terkasima. Tabligh? Hahaha…

“Haha… ke situ pulak haji nih. Saya bagitahu apa yang saya percaya dan yakin. Maaf la kalau haji rasa macam nak berdakwah pulak. Saya tak suruh pun haji fikir macam saya” Aku cuba untuk kembali berbicara seperti biasa.

“Erm… Kalau bercakap dengan Su, memang la tak habis. Tak pe lah… saya kat bank nih, nak ambik duit Bxxxxxn. Nak beli laptop.”

“Ok lah haji. Selamat berbelanja ya…”

Alhamdulillah… akhirnya perbualan yang panjang itu tamat juga… Lega.

Sedikit terluka dengan kata-katanya tapi cepat-cepat aku menarik nafas dan beristighfar. Dia bercakap melalui pengalaman, melalui pemerhatian. Tapi yang salah tetap salah. Percaya bahawa nombor kenderaan memberi tuah tak ada bezanya dengan membeli nombor sport toto dan mengharapkan kemenangan. 

Perjudian tanpa sedar. 
Astaghfirullah….. 

No comments: