Apr 29, 2018

Blog

Lepak di hotel sambil menunggu suami pulang dari tugasannya sebagai auditor jemputan, membolehkan saya mengadap komputer agak lama. Maklumlah, bila berada di rumah, banyak urusan yang harus diselesaikan, berderet senarai tugasan yang perlu disempurnakan.

Melihat kembali catatan lama membuatkan segala macam perasaan bercampur. Sedar tak sedar, sudah lebih 10 tahun saya bergelar blogger. Sebenarnya lebih lama dari itu, cuma blog yang terdahulu telah saya kebumikan tanpa nesan.

Saya mengambil peluang untuk mengintai teman-teman blogger yang lama. Ada yang blognya telah dilupuskan, diklik tapi entah kemana-mana perginya, ramai juga yang 'koma', kaku... mungkin akibat kesibukan rutin harian sehingga tak mampu lagi nak menitip barang sebaris ayat, atau mungkin juga' berpindah rumah' tanpa meninggalkan alamat baru. Yang pasti, saya tak mampu mengesan di mana mereka sekarang. Andai bertemu kembalipun, mungkin sudah tidak mampu dikenali lagi. Ataupun pemiliknya sudah kembali menemui Ilahi... Itu juga tak dapat dipasti.

Setiap dari kita ada kesudahan yang jelas. MATI.

Cuma andai kata suatu hari nanti blog saya ini bisu atau koma, mungkin Allah telah hentikan ilham yang Dia pinjamkan... ataupun, mungkin juga hayat saya sudah sampai kegarisan penamat tanpa saya sempat mengucapkan selamat tinggal dan memohon maaf....

Ye lah kan... Mati tak mampu kita rancang... lalu.... perlukah saya mengucapkan selamat tinggal in advance?

No comments: