Apr 27, 2018

Kabur

“Kau percaya ke aku yang buat keje tu?” Soalan itu dijawab dengan soalan. Dan jawapannya terlalu payah untuk ditafsirkan.

Dia yang dikenali dulu, bukan begitu orangnya. Dia telus dalam menjalankan tugasnya. Bertanggungjawab dan bersemangat. Sentiasa positif. Namun begitu, tak semua orang menerima kelebihan dan kebaikan itu dengan dada yang lapang, lalu menyokong dan terus memberikan galakan.

Mungkin ada asap beracun yang menyelinap, mengaburi matlamat. Dan tak mustahil juga ada bisikan yang mampu membuatkan manusia berubah. Yang terhasil dari ketidaksempurnaan kita sebagai manusia. Yang terbentuk akibat kesilapan kita mentadbir keperluan dan keinginan. Yang akhirnya membalut situasi dengan pandangan mata orang yang cukup menyakitkan.

“Aku kesal sebab tak bertanya khabar langsung. Lepas resign, tak berhubung langsung dengan dia. Tak sangka cabaran hidup dia begitu hebat. Lepas satu, satu dugaan datang.” Naj mengeluh panjang. Tak ditemui jalan penyelesaian. Tak dijumpai laluan untuk membuka simpulan. Nak di undur, memang mustahil. Nak dikubur, helaan nafas masih berdesir.

Usah dipersoalkan kenapa dan mengapa, kerana setiap yang berlaku ada sebab dan pengajaran disebaliknya. Jangan ditafsir dan dinilai diri dan ukuran maruahnya, sekalipun banyak pendapat diperdengarkan dan bukti dipaparkan.  

Zaman ini zaman fitnah, zaman yang membenarkan yang salah dan menyalahkan yang benar. Zaman teknologi yang boleh mengubah bukti. Yang palsu kelihatan real, dan yang benar dikaburkan. Kita bukan hakim atau juri yang ditugaskan untuk menjatuhkan hukuman berdasarkan hujahan dan bukti yang disiarkan. Kita hanya manusia biasa yang ada ketika silap membuat perhitungan. Dia juga sama. Yang tahu hanya Allah...

Bukan membela, tapi berkecuali. Andai berdosa, mohonlah keampunan dan mintalah disembunyikan keaiban. 

Andai benar, mohon Allah permudahkan penyelesaian dan dikekalkan kita pada jalan kebenaran. Bukannya meminta agar dikembalikan segala keburukan kepada yang mencemuh dan memfitnah. Kerana tidak akan muncul kebaikan jika keburukan dibalas keburukan dan dendam dipanjangkan. 

“Semahir manapun kita dalam bidang kita, setinggi manapun ilmu yang kita miliki, sehebat manapun kuasa yang kita ada, tak akan dapat membantu kita menyelesaikan masalah kalau tanpa izinNya. Kadang tu, kerana kelebihan itulah kita di uji, kerana Allah nak tahu adakah kita masih sedar yang kita ni pada dasarnya adalah hamba… yang meminjam segalanya dari Dia… yang mana kalau kita lupa bahawa Dia mampu menarik segalanya dengan sekelip mata, kita memang tak mampu melakukan apa-apa… ” Kata-kata ustazah terngiang ditelinga. Terasa kerdil yang amat. Kecil…. lebih kecil dari zarah… Lemah… lebih lemah dari selembar bulu yang diterbangkan angin petang…

Semoga sedikit ruang masa yang Allah berikan, mampu digunakan untuk muhasabah diri. Jangan dicari salah siapa, jangan diusul apa puncanya, jangan mengeluh setiap masa. Tapi sebaliknya gantikan ia dengan istighfar… basahi bibir dan hati dengan zikrullah… kerana dengan ikhlasnya hati menyerah, akan dibuka jalan penyelesaian seluas langit yang terbentang. 

Sesungguhnya tiada yang mustahil bagi Allah kerana hidup kita ini, dalam genggamanNya… 

Allahhuakbar!!!...

No comments: