May 7, 2018

Anak Omak

Matanya merenung tajam pada lelaki itu. Sedikit bengang dan cuak melihat kelakuan 'buat bodoh' dan sikap 'pedulikan apa orang nak fikir'. Kesabaran lelaki itu melayan karenah ibu tua itu tak mampu melawan rasa tak puas hatinya.

"Biadap!" Bisiknya sendiri bila dilihat lelaki itu yang sewenang-wenangnya duduk bersama muslimah2 lain. Seolah-olah keuzuran ibunya dijadikan alasan untuk dia berada dalam kumpulan wanita dan menjadikan jemaah2 lain tidak selesa.

"You can't stay here. It's only for women! Haraamm!!.." Dia cuba menegur. Gugup tapi dikuatkan hati. Seseorang perlu bersuara.

"My mother is sick and very old. I need to take care of her. Please understand!" Lelaki Pakistan itu membalas sambil tangannya terus mencubit roti dan menyuapkan ke mulut ibunya yang kelihatan sangat uzur. Garis-garis kedut diwajahnya jelas sekali. Seolah mewakili bilangan usia yang telah dilewati. Tangannya lemah dan menggigil seperti pesakit Parkinson.

"You should not bring your mother to perform hajj. Let her rest at home or hospital. Her condition now is not fit to be here. It's very crowd and risk for her. And you interrupted others..." Dia masih merasanya tidak wajar untuk membawa orang sakit datang mengerjakan haji.

"No! I want her to perform hajj with me." Tegas.

"Is it her first time?" Dia cuba mengendurkan suara.

"We came every year." Aduhai... bagi la peluang kepada orang lain yang masih sihat dan tidak menyusahkan orang lain. 

"Then, you should just let her stay at home. She's old. Pity her..." 

"You don't understand. It's maybe my last contribution to her. At a time like this, I can take care of her 24 hours. Otherwise, I have to work." Lelaki itu masih berkeras.

"Your mother might be die here if she not be able to get a proper treatment." Dia cuba membuka kemungkinan yang tak terfikir dek lelaki Pakistan itu.

"Even if that happen... it will be the best present we can give to our parent..." Katanya perlahan.

"What do you mean?"

"To die in this place, is her dream, it's also our dream and I believe, most of the us hope for that too..." Dia terkedu. Mulai faham apa yang dimaksudkan oleh lelaki itu. Tanah suci, tempat yang penuh dengan keberkatan.

"Hmmm... Then, just take a good care of her."  Tidak ada kata-kata lagi yang mampu diluahkan setelah sedar bahawa dia memberikan yang terbaik buat ibunya. Walaupun kelihatan kelat di mata orang, tapi manisnya tetap ada.

Setiap individu punya impian tersendiri, dengan cara yang mungkin tak difahami oleh orang lain. Bertolak ansurlah dan cuba melihat dari perspektif yang berbeza. Mungkin dengan cara itu, satu hari nanti impian kita juga akan dipermudahkan Allah... 

No comments: