Sep 1, 2008

Ramadhan Terakhir



Aku menganggap ini adalah Ramadhan terakhir...
Esok lusa nafas berakhir
Telah lama aku dilahir
Tiba masa dunia menyingkir
Kematian... ohh... sudah begitu hampir...
Tatkala jasad kaku tak mampu bergerak mampir
Minda juga telah beku tak mampu berfikir
Lidah pun pasti sudah kelu tak mampu berzikir

Aku bisikkan pada diri
Setiap hari...
Mungkin esok aku akan mati...
Allah tak pernah mungkir janji
Izrail kan datang menjemput aku ke alam abadi
Cuma hari dan waktu tak dapat ku pasti

Aku menyoal diri sendiri
Mana amalanku?
Mana zikir munajatku?
Mana solatku?
tahajjudke?
terawihku?
qiamullailku?

Itu bekal yg bakal menyelamatkan aku.
Itu bekal yg mahu ku bawa bersamaku mengadapMu...
Sudahkah ku kutip 'pendinding' itu?
Yang bakal menahan panas api neraka merah biru?
Api panas yang mampu menghangus tubuhku menjadi debu...

Aku terfikir...
Mungkin inilah Ramadhan terakhir
Sebelum aku di ikat kemas
Sebelum aku ditimbus tanah

Andai benar ini Ramadhan terakhir buat ku
Jadikanlah ia Ramadhan paling bererti...
Menerangi kegelapan yang membaluti
Menyuluhi diri ke jalan yang Kau berkati
menuju redha serta kasih sayangMu Ya Rabbi

Aku mahu bersedia
Menanti masa
Di jemput ke sana...

"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurgaMu tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke nerakaMu"

Nota : Masa berjalan... kadang cepat, kadang perlahan. Tapi itu cuma perasaan. Ingatilah kematian, kerana dengan mengingatinya kita akan tahu, bila umur bertambah, itu juga bermakna masa yg ada untuk kita di dunia ini semakin berkurang. Dengan mengingatinya, kita akan tahu, larian mengejar ilmu dan amal tak harus diperlahankan. Masa semakin singkat... kematian semakin dekat.

Anggaplah Ramadhan ini adalah yang terakhir... dan jadikan ia sebagai Ramadhan yang lebih baik dari tahun-tahun sebelumnya. Seruan dan ingatan untuk saya... juga untuk semua.

Salam sayang penuh keikhlasan. Berserta kemaafan saya pohonkan atas segala kesilapan dan kekasaran.

14 comments:

aNgRiAni said...

Salam caayang su
semoga amalan kita di bulan ramadhan ini lebih baik kan...

berbuka apa petang ni?
:d

arsaili said...

asslamualaikum. dan selamat mengimarahkan ramadhan al mubarak

ryann said...

takut Tuhan...takut diikat kemas kerana pendinding masih tidak sempurna. selamat menjalani ramadan disaluti rasa kebebasan

Akak said...

Salam Su...

Selamat menjalani ibadah puasa & semuga semua ibadah yg kita amalkan dibulan yg mulia ini diterima Allah SWT, insyaAllah..

KAKTINY said...

salam su.. semoga ramadha kali ini lebih bererti dan sangat bermakna juga diberkati Allah andainya ia ramadhan terakhir kita..

Tie said...

Selamat menjalani ibadah puasa, semoga amalan kita diberkatiNya...

Mak Su said...

salam hormat, su, saya rasa ada orang sedang tercari-cari anda, sila kunjungi blog dia, puan lawa dia http://www.tiraihidup.co.cc/.

salam ramadhan :)

suara said...

Salam Ramadhan Riani... cayannggg riani. Ingat, posa penuh tau... (macam le boleh ;P kekeke)
Petang ni...? berbuka apa? buka puasa laa... hehe

Arsaili... Salam Ramadhan untuk anda juga... (uih... formal+skema nye...)

Ryann... Ketakutan yg akan menyelamatkan kita. Itu yg harus ada. Semoga dgn segala ketakutan yg ada dlm diri, kita mampu menitiskan airmata bila berbicara denganNya.

Salam Ramadhan akak...
InsyaAllah... kita beramal dgn sepenuh hati, pasti Allah tak akan menghampakan kita.

Salam tiny...
Ramadhan terakhir... setiap kali menyebutnya hati rasa bergetar. Mungkinkah? Segalanya mungkin, kan? Moga Allah ampuni segala dosa...

Terima kasih tie... InsyaAllah, moga diberikan kekuatan untuk perbaiki amalan.

Uih... maksu... salam hormat???? segan le pulak... salam sayang je lah ye... sejak bila maksu jadi penjejak kasih ni? kekeke... anyway, macih... su dah tinggalkan jejak bertapak kat blog lawa. Salam Ramadhan utk maksu juga.

Tokyo BLUE said...

hurm.. salam ramadan..
menginsafkanlah entri ni.. alhamdulillah

Tie said...

Terima kasih su...kak tie rasa terharu baca entry ni..Banyak lagi perlu diperbaiki dan ditambah amalan..malah tak cukup pun..huhu.. Salam ramadhan dari kak tie , ye su...

suara said...

Salam Ramadhan TB,
Alhamdulillah...
insaf... jgn tak insaf... :)
tambahkan amalan tau... dan pastikan istiqamah

Kak Tie...
Su selalu ingatkan diri... umur meningkat, masa yg ada makin singkat. Su pun banyak lagi nak perbaiki. sbb tu lah su rasa kalau boleh, su tk nak lepak banyak sgt skrg ni. mana tau esok lusa, masa su dah sampai. :(

Ibnurashidi said...

Salam Kak Su..

Begitu menginsafkan sajak Kak SU ni..buat sendirike?


http://ibnurashidi.blogspot.com/2008/09/ahlan-wasahlan-ya-ramadhan.html

BalQis said...

terkedu seketika...

terima kasih mengingatkan

wasslam.

suara said...

Salam farid aka ibnurashidi...
Allah yang cetuskan idea dan tangan kak su cuma tolong menaip je.... :)

Balqis...
Sesama. Itukan tugas kita, saling mengingatkan demi kebaikan. :)