Jul 9, 2019

Tugasan Pertama

Jumaat pagi, dengan bertemankan rama-rama yang berterbangan dalam perut, saya bergegas ke A'la Riverview Lodge.

Nafas rasa tak lepas. Oksigen macam tak cukup. Peluh jantan betina menjadi aktif hari ini. Tandas menjadi distinasi utama. Masuk, keluar, masuk, keluar.

Ya Allah... Penyakit lama dah mai dahhh!!....

Semuanya gara-gara diberikan tugasan untuk bekerjasama dengan microphone sepanjang majlis berlangsung.

"Su... Nanti jadi pengacara majlis ya?" Pinta Dr Sharifah Mastura Syed Mohamad. Spontan saya mengangguk. Entah macamana saya boleh tersanggup menggalas tugasan itu.

"Tapi Kak Pah kena sediakan back up jugak. Mana tahu kot kaki lemah tetiba." Saya bimbang.

Bila difikirkan kembali, jauh disudut hati, saya mahu mencuba, mahu mencabar diri. Sebagai peserta TOTIQ, antara kelemahan yang perlu diatasi ialah public speaking.

Seram memikirkan pelbagai kemungkinan. Ada ketika, rasa menyesal pun ada... Huhu...

....

Allahu... Gementarnya tak terucap.

Doa tak putus, zikir bertali arus. Mohon Allah lancarkan bicara dan pelihara lidah dari tercakap perkara yang tak sesuai dituturkan dalam majlis.

Sehari sebelumnya, saya selongkar YouTube demi mencari tips menjadi pengacara majlis dan cara menghilangkan gugup bila bercakap depan ramai.

Alhamdulillah.... memang Allah akan bantu bila kita bersungguh meminta.

Saya selesa memulakan bicara. Mungkin kerana berada di kalangan sahabat2 yang dah saya kenali sepanjang 6 siri TOTIQ yang lepas.

Ada ketika ucapan saya sedikit tersekat. Tapi saya atasi dengan mengakui kelemahan diri. Sedikit gurauan membantu menyembunyikan kegugupan. Mereka ketawa kecil. Agaknya jenaka saya menjadi. 🤗😅

Walaupun tak sesempurna pengacara professional, tapi untuk insan yg berstatus hamba Allah berkerjaya surirumah, rasanya lulus kot. Boleh la tu... Kan? 🤗

Berapa markahnya, itu kena la tanya peserta yang hadir di sana. Kerana mereka yang melihat saya beraksi secara live. 😅

Fuhhh... Lega bila segalanya selesai.

.....

Sabtu. Ada tugasan lain sedang menunggu.

Debar belum berlalu...

#TOTIQ
#MSS
#Akademisinergi
#PRNNK

No comments: