Jul 9, 2019

Tadabbur?

Enam siri TOTIQ telah kami hadiri. Latihan mentadabbur bicara Allah yg telah diamanahkan oleh Tuan Fazrul benar-benar mencabar.

Saya akui, adakala saya tewas dek kemalasan dan akur pada kesibukan yg tak berpenghujung. Allahu... Dunia begitu gigih diraih, akhirat kita bagaimana...?

...

"Tadabbur tu apa?" Tanya seorang sahabat.

"Bila sebut tentang Quran, kau biasa dengar orang sebut apa untuk faham?"

"Baca terjemahan dan tafsir." Balasnya.

"Tadabbur ini advance sikit dari tafsir." Jelas saya.

"Advance setakat mana?" Soalnya lagi.

"Search kat YouTube, dengar penjelasan dari ustaz. Lengkap dengan contoh lagi. Jelas dan padat." Jawab saya. Sungguh saya kurang yakin dengan kemampuan diri untuk menerangkannya.

Allahu... banyak lagi yang perlu saya pelajari.

.....

"Memandangkan buat masa sekarang kita masih belum ada pusat tadabbur yang khusus, Kak Pah bersedia membenarkan A'laa Riverview Lodge digunakan sebagai pusat untuk melatih pentadabbur kita...." Ucapan aluan dari Kak Pah selaku "Hulk" (orang kuat) TOTIQ.

Alhamdulillah. Terima kasih Dr Sharifah Mastura Syed Mohamad dan En. Azmi atas kemurahan hati mereka. Hanya Allah yang mampu membalasnya.

.....

"Alu tak berguna jika wujud tanpa lesungnya. Dayung akan sia-sia saja jika tiada sampannya. Dan majlis kita tak berseri jika Tuan Fazrul tidak berbicara..." Dalam gugup yang bersisa, saya menjemput guru pelatih kami yang juga Ketua Pegawai Penyelidik, Yayasan Warisan Ummah Ikhlas untuk memberikan ucapannya.

"Sijil ini saya bagi bukan untuk saja-saja menambahkan koleksi sijil yang dah ada, tapi saya harap apabila tuan puan tengok sijil ni, dua perkataan Al Quran yang tertulis di situ akan menangkap jiwa. Mengingatkan bahawa Quran bukan sekadar untuk dibaca, tapi difahami maksudnya. Bukan hanya difahami saja, tapi perlu diamalkan juga...." Bicara Tuan Fazrul dihayati satu persatu.

Sungguh menaikkan semangat. Sungguh menginsafkan. Allahuakbar! Terasa sungguh...

.....

"Kak Ani seronok, gembira dan bersemangat dengan semua sahabat TOTIQ yang ada. Walaupun kak Ani tak mampu nak mentadabbur seperti Tuan Fazrul, tapi menjadi sebahagian dari kumpulan ini dah buat kak Ani bersyukur sangat-sangat. Banyak yang Kak Ani rancang untuk Rumah Ngaji... Nanti Kak Ani update dari semasa ke semasa...." ucapan berkobar-kobar dari Datin Norhani sebagai penutup majlis. Adakala tawa kami pecah deh ucapannya yang berselang seli dengan gurau jenaka.

Beliau adalah antara penggerak utama PRNNK.  Cukup ramah dan bersemangat dalam menjayakan apa juga program. Syukurlah PRNNK mendapat timbalan pengerusi sepertinya.

....

Sehari beracara, masa berlalu tanpa dirasa.
Menyusun agenda bersama membina jambatan ke syurga.
Mengharapkan agar jambatan itu diguna untuk kita berjalan kearah sana.
Pengakhiran dunia dan permulaan akhirat yang kekal selamanya.

#TOTIQ
#PRNNK
#akademisinergi
#jalankesyurga

No comments: