Jul 10, 2019

Redah n redha...

"So, macamana lepas ni? Sapa nak take over tugas?" Saya risau. Pelik kalau nak biarkan majlis berlangsung tanpa pengacara.

"Su boleh tolong?" Tanya Kak Pah sambil memandang tepat pada saya. Serta merta darah terasa turun ke kaki. Allah... Beratnya permintaan itu.

"Kak Pah je lah. Su tak yakin boleh. Tak ada persediaan langsung ni."

"Ermm... Kak Pah boleh kalau dah terpaksa. Tapi... Tengok dulu macamana ya." Balasnya dengan riak serba tak kena. Memang kecut perut. Saya tak nampak orang lain yang mampu ke depan, selain dia...

Gelisah.

'Tak kan nak mintak VIP ambik alih tugas pengacara. Macam tak sesuai je. Memang Kak Pah boleh, tapi tak proper la. Isshh... Tak boleh jadi ni.' Saya menghitung sendiri. Menimbang antara ketakutan dek tiada persediaan dan menghormati permintaan Kak Pah.

Mampukah saya? Mungkinkah saya akan memalukan diri sendiri apabila memegang microphone di atas pentas nanti? Semalam audiences hanya 30 orang. Hari ini lebih 400 orang!

Terasa aircond tak berfungsi. Peluh mencurah membasahi. Perut dah rasa semacam. Dugupan jantung semakin kencang. Tekak terasa kering. Selera makan terus hilang walaupun sebentar tadi lagu keroncong telah didendangkan.

Melihat saya gelisah, beberapa orang sahabat TOTIQ bertanya. Saya khabarkan situasi yang dihadapi.

"Insya-Allah, Su boleh la. Kak yakin. Semalam boleh, hari ni lagi la boleh. Tak kan nak suruh Kak Pah pulak naik. Tak sesuai sangat." Sedikit kekuatan saya kumpul.

'Macam Bonda Nor kata, redah dan redha je la. Mungkin nanti suara aku tersekat-sekat. Tergagap-gagap. Tapi lepas seketika, tak ada siapa yg akan ingat. Jadi bidan terjun ni apa sangat yang boleh di expect. Tersemban tu biasa la...' Saya berusaha memujuk hati. Mencari punca kuasa yang tak tahu mana nak diraba.

Hanya Allah tempat bergantung. Apa saja doa dan zikir yang terlintas, saya ulang baca.

Fokus please! Fokus!!...

"Kak Pah, Su akan ganti tempat Die. Su cuba ya. Maaf kalau nanti banyak silap." Akhirnya saya menyanggupi lagi tugasan ini.

"Alhamdulillah. Kak Pah yakin Su boleh." Dia memandang dengan senyum. Lega agaknya.

Lalu diberikan senarai pengumuman yang perlu dibuat dan acara yang masih berbaki. Sesi terakhir Tuan Fazrul perlu saya buka dan serahkan selebihnya pada dia.

Kemudian, acara penyampaian cenderahati dan penutup. Selesai. Ringkas dan mudah. Pujuk hati sendiri agar degupan jantung kembali normal.

Kaki melangkah menaiki tangga. Kedudukan microphone saya betulkan sesuai dengan ketinggian yang tak seberapa. Menganggar jarak bagi memberikan impak suara yang jelas untuk pendengar di bawah sana. Cermin mata saya buka dan letakkan di tepi. Wajah mereka berbalam kini. Renungan mereka tak lagi saya rasai.

"Bismillah...." Biarpun kering bibir dan mulut dek gementar yang membalut, tapi tak mungkin saya berundur lagi.

Saya berusaha dengan sebaik mungkin.
Saya berdoa dan bertawakal.
Saya mohon bantuanNya.
Saya redah dan redha.

#seminarMSS
#masuksyurgasekeluarga
#PRNNK
#bondanor
#redahnredha

No comments: