Jul 9, 2019

Seminar Masuk Syurga Sekeluarga

Sabtu. Hari yang sibuk. Seminar Masuk Syurga Sekeluarga.

Mampukan saya uruskan pendaftaran peserta yang ramai dengan masa yang singkat? Ya Allah... Bantu saya...

Peserta yang mendaftar melalui online, call, sms dan wasap telah melebihi tempat duduk yang disediakan.

"Peserta yang walk in memang akan ada. Yang tak datang pun ada. Cuma tak boleh jangka berapa ramai." Kata salah seorang ajk dalam mesyuarat.

Pasti berlaku.

....

Mereka hadir dengan bermacam-macam cerita. Ada yang bagi nama tak lengkap, yang daftar berulang, yang daftar nama lain, yang datang orang lain, yang sekadar mintak dibooking tempat pun ada.

Pening.

Tapi memang saya dah jangka situasi begitu. Dah bersedia. Kerana seminar ini dibuka untuk semua peringkat umur dan dari pelbagai latar belakang, maka semestinya banyak 'keajaiban' yang tersedia. 

.....

Permudahkan urusan orang, itu cara untuk membantu diri sendiri. Antara formula menangani stress.

Lagipun seminar ini dibuat dengan niat nak bagi ilmu percuma untuk dunia akhirat, jangan sampai ia mencuakkan dan mengguris hati mana-mana pihak.

Prosedur pendaftaran peserta dibuat sekadar mahu mendapatkan anggaran agar tempat duduk dan makanan mencukupi untuk semua. Lagipun sijil tak ada. Tak perlu nak ambil detail peserta beria-ia sangat..

Buat semampu baik, tapi jangan biarkan masalah kecil buat kita serik. Itu yang saya sematkan dalam dada.

Senyum dan tenang-tenang saja uruskan pendaftaran peserta.

....

"Maaf, nama puan tak ada dalam senarai daftar." Jelas saya setelah berkali-kali menyemak nama dalam laptop. Kekunci search, find ditekan lagi. Tak ada.

"Tapi saya dah bagi nama." Katanya hairan.

"Puan ingat tak, bagi nama kat siapa?" Sekadar bertanya.

"Bagi kat kawan, dia tolong daftarkan."

"Ok. Boleh bagi nama kawan?" Saya mahu cuba cari dalam kumpulan yang saya asingkan mengikut kod.

"Saya panggal dia xxx je. Nama penuh dia tak tahu." Jelasnya. Saya dah agak! 😣

Saya tarik nafas dalam-dalam.

"Puan tulis je nama atas kertas dan masuk dewan dulu. Nanti makan pagi kita akan bagi kemudian. Maaf, kami kena utamakan yang ada nama dulu. Insya-Allah, ada makan, tapi lewat sikit." Ucap saya hati-hati.

Dalam debar, saya berdoa agar segalanya mencukupi.  Mereka datang dengan harapan. Saya tak mahu menghampakan.

Ya Allah... Permudahkanlah...

....

Alhamdulillah, lebih 400 peserta menyertai seminar ini.

Yang datang sendiri, yang datang berteman, dan saya cukup teruja bila ada yang datang bersama semua ahli keluarga.

Walau dengan siapa mereka datang, yang pasti keberkatan tersedia buat mereka. Bukankah berada di majlis ilmu itu ibarat berada di taman-taman syurga? Ganjaran pahala tersedia.

Ya Allah.... Berkati majlis kami, agar segala ilmu yang dikongsi dapat diamalkan oleh semua peserta yang hadir. Berikan syurga buat semua... 🤲

#masuksyurgasekeluarga
#PRNNK
#akademisinergi
#Allahbantu

No comments: