May 15, 2018

Hari Untuk Ibu

Hari ibu. Di mana harus diletakkan kepentingan sambutan itu. 

Bagi saya yang telah lama kehilangan ibu, yang telah menyimpan kerinduan pada ibu mertua hampir 3 tahun dan yang belum diberi peluang untuk mendengar ucapan itu (entahkan masih berpeluang atau tidak...), hari ibu tidak memberi sebarang makna. Ianya bagai hari-hari biasa sahaja. 

Namun tatkala membaca status fb dan whatsapp yg memuatkan ucapan hari ibu, yg mendoakan ibu dan yg menerima hadiah dari anak2 sempena mengenang jasa ibu, ada sesuatu yg terdetik di hati. 

Rasanya ramai yang dah mendengar dan membaca apa pandangan ulama dan ustaz2 tentang adakah ia boleh diraikan dan disambut oleh penganut Islam. Ada yang kata ianya haram dan ada yg kata, kalau sekadar ucapan yg mengembirakan hati ibu, apa salahnya asal bukan sambutan yang keterlaluan. Yang pasti, ikut kepala masing-masing.

Bagi saya yg tak merayakan hari ibu, memikirkan bilakah sebenarnya hari ibu? Bukankah seorang wanita itu diberikan title sebagai ibu apabila ia melahirkan anak pertama? Lalu kenapa nak pilih satu tarikh yg tak ada kena mengena, satu hari yg nombornya cukup asing bagi kita sebagai hari ibu? 

Sambutlah hari ibu kalau nak sambut, tapi bukan hari ibu sedunia sebab setiap orang punya tarikh yg berbeza. Sambutlah hari ibu pada hari lahir anak yang pertama kerana dari saat itu bermulanya rutin sebagai seorang ibu... pilih hari itu sebagai hari ibu...kalau dipersetujui oleh adik beradik yang lain. 

Kalau tak mahu iktiraf hari itu hari ibu, sambutlah hari lahir kita sendiri sebagai hari ibu... sebab itu adalah hari yg benar-benar dia ditakdirkan menjadi ibu kita. 

Ajar anak2 sedari awal tentang hakikat hari ibu. Malah tak salah kalau terangkan pada ibu kita sendiri bahawa kita nak pilih hari kita sendiri sebagai hari ibu. Hari yg istimewa, hari yg kita tak kongsi dengan siapa-siapapun... Jadi, walaupun ada iklan sebanyak manapun kat TV tentang hari ibu, ianya bukan hari ibu kita atau hari kita menjadi ibu... dan moga tidak ada yg berkecil hati walaupun tiada ucapan atau hadiah istimewa pada hari tersebut. 

Saat ini.... saya meletakkan keistimewaan ibu di sudut hati yg paling dalam. Ia bukan hanya terletak pada hari2 tertentu, tapi setiap hari... 

Hadiah buat mereka juga, disediakan dan diberikan setiap hari. Mereka tidak mendambakan ucapan dan celebration lagi, kerana saat ini, hanya doa dan amalan ikhlas kita sebagai anak yang mereka harapkan dan nantikan... 

Tangisan rindu kini, hanya bergema di sanubari...

Al-Fatihah buat ayah bonda dan mertua... 

No comments: