May 11, 2018

Pahit

Dia menangis pilu. Aku sekadar memegang tangannya yang sejuk. Mungkin sejuk deh hujan yang turun mencurah. Atau mungkin juga sejuk dek hati yang beku akibat limpahan air mata dari hati yang terluka. 

Aduhai... cuaca dan perasaan kami seiring pula saat ini. Hujan dan airmata sama-sama lebat.

Teringat masa lalu... 
Kami tergelak bila berbicara tentang jodoh. Kabur. Masa depan yang tak dapat dipastikan lantas kami berangan-angan dengan segala keindahan.

"Kau nak cari suami yang macam mana?"

"Mestilah yang sayang kat aku, yang faham kehendak aku... yang boleh aku ajak balik kampung aku setiap kali raya... Hohoho..."

"Aku nak yang bila mana aku tengok matanya aku nampak dua huruf je... R dan M.. Hahaha..."

"Aku nak yang sedap dipandang mata. Ingat lelaki je yang nak bininya cantik, aku pun nak yang hensem jugak... Hehehe.."

"Aku tak kisah yang macamana pun, asalkan dia boleh jadi suami dan ayah yang baik untuk aku dan anak-anak..."

Seribu satu impian kami kongsikan. Kekaburan tentang masa depan membuatkan kami menggambarkan dan mengharapkan yang indah-indah saja tentang jodoh. 

Naif.

"Dia dah tak sayang aku lagi. Dah dapat yang lebih muda, lebih manja...dia tinggalkan aku. Aku tak halang dia nak kawin lagi, tapi kenapa dia mesti lepaskan aku?..." Tangisnya bersambung lagi. Airmatanya masih belum surut.

"Kalau nak pastikan rumahtangga bahagia dan tahan dengan segala cabaran, yang tak mudah goyah dek rintangan dan cubaan, pastikan bila solat kat rumah tu, sentiasa berjemaah. Didik anak biar dia faham, kalau waktu solat, dia kena duduk diam-diam. Mulakan dari dalam kandungan lagi... bila nak solat, bagitahu dia, umi nak solat dengan abah, baby dok diam ya... Kita solat sama-sama... In shaa Allah, lahirnya dia nanti, mudah sangat kita nak berjemaah... Tak percaya cuba buat. Dan yang penting sekali... rumahtangga akan terpelihara dari masalah yang membuatkan kita suami isteri berantakan..." Pesan ustazah Aminah yang masih kekal dalam ingatan. 

Terbayang kenangan bersama arwah mak dan ayah dulu. Kalau ayah tak ke masjid, memang kami sekeluarga akan solat bersama-sama. Contoh yang paling hampir. Dan sememangnya ingin aku kekalkan dan ulangi dalam kehidupan. 

Alhamdulillah...Sehingga kini, itulah yang kami amalkan. Ia benar-benar menjaga hubungan In shaa Allah.. 

Sahabat, 
Aku tak mampu nak bertanya tentang bagaimana kamu menjalani kehidupan sehingga berlakunya tragedy ini. Jauh sekali nak menuding jari mencari kesalahan, apatah lagi nak mengutuk suamimu yang hanya ku kenali secara luaran. Tak adil untuk kau dan dia. Lagipun tak guna berpaling ke belakang.

Sesungguhnya hanya Allah yang tahu kenapa laluan hidupmu sebegitu. Cuma satu yang aku pasti; Allah tak akan biarkan kau bersendirian. Aku hanya mampu mendoakan dalam diam agar segala yang berlaku hanya akan membuatkan kau lebih dekat dengan Allah Al-Waduud, Tuhan Yang Maha Pencinta...  

"Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya…"    
(Al-Baqarah: 286)

No comments: