Jan 1, 2020

Semanis gula

"Terasa nak aiskrim la. Sedapnya panas-panas macam ni, dapat makan aiskrim."

"Sejuk macam ni, kalau dapat minum hot chocolate, memang best!"

"Musim hujan tak sah kalau tak makan ubi rebus cicah gula. Fuh!! Sedap wei!"

"Kalau dapat makan kuih cekmek molek ni, memang mentua lalu pun tak perasan."

.....

Craving for sweet food or drink.
Atau dengan kata lain, ketagihan makanan dan minuman manis.

Ini masalah yang tak disedari. Dah makan kek, teringin nak makan aiskrim lagi.

Dah dibantai bubur, masih mahu minum teh tarik.

Dah nak lewat malam, masih mahu menelan kopi.

Saya pernah begitu. Malah sesekali, masih ada rasa itu.

Sekarang, saat memasukkan jenis makanan dan minuman itu ke dalam mulut, saya terbayang sedang meminum racun.

Allahu....

....

Sedikit demi sedikit, saya kurangkan pengambilan gula pasir.

Samada dalam minuman atau masakan, untuk diri dan untuk suami, saya gantikan dengan kurma dan madu.

Masalahnya... Kalau sendiri buat, memang saya boleh elakkan. Tapi kalau dah terhidang indah menghias pandangan, memang boleh terhilang ingatan...

Ya Allah, kuatkan semangat ku... Aku mahu hidup sihat!

#katakantidakpadagula

No comments: