Jan 4, 2020

Amalan untuk ibu² muda

"Kak Su, supplemen apa yang paling baik untuk diambil semasa mengandung?" Tanya Izah. Ibu muda yang pertama kali mahu menimang cahaya mata.

Saya tersenyum. Seronok bila ada yang bertanya. Bukan apa, peluang untuk kongsikan sedikit ilmu terbuka. Rezeki buat saya. Simpanan pahala yang mahu saya bawa ke akhirat nanti.

"Makanan yang terbaik adalah apa yang dicadangkan oleh Al-Quran. Izah makan je kurma, minyak zaitun dan madu. Ambil secara konsisten, bermula dari seawal kandungan sehingga melahirkan." Nasihat saya.

"Minyak zaitun? Eeeiii.... Rasa macam tak boleh telan je." Reaksinya sama seperti saya satu ketika dulu. Walaupun tahu kebaikan minyak zaitun, tapi menelan minyak begitu saja memang menggelikan tekak.

"Sapu kat roti pun boleh. Makan dengan salad pun ok. Bukan banyak pun, sesudu je." Pujuk saya lagi.

"Fikirkan baby. Paksa diri. Awal² mungkin payah, nanti dah biasa, tak rasa apa² dah."

"Ok lah. Nanti Izah cuba." Katanya akur.

"Apa khasiatnya kak Su?" Tanyanya lagi.

Lalu, bermulalah episod ceramah kesihatan saya. Bla... Bla... Bla...

Kalian nak tahu jugak?

Google je lah ye!.

Letih saya nak menulis. Sedangkan info dah banyak tersedia.

Selamat menggoogle! 😊

No comments: