Jan 28, 2020

Labu


Healthy breakfast. Boleh je kalau nak makan untuk lunch, atau dinner...

No rule, no restrictions.

Simple, mudah dan paling penting sihat.

.....

"Sira labu! Sedapnya!!!" Mata saya bercahaya setiap kali ada sira labu di majlis kenduri-kendara. Memang sepinggan pun boleh abih.

Manis, harum, lemak dan lembut. Terasa seolah mencair di mulut.

Itu dulu. Dan sampai sekarang pun masih suka. Cuma semenjak menjalankan kempen zero sugar nih, saya memang saya elakkan makan sira labu.

Saya sesuaikan resepinya. No sugar at all. Lebih sihat dan tetap berkhasiat. Insya-Allah.

....

"Abang ingat lagi, arwah tok mek selalu ada simpan labu kat rumah dia. Besaaarrr buahnya. Mungkin sebab buah tu boleh tahan lama. Sebab tu dia selalu beli dan simpan." Suami sering bercerita tentang arwah neneknya. Tok mek yang tak sempat saya kenali.

"Abang rasa labu tu besar sebab abang kecik masa tu..."

Cara dia gambarkan kebesaran saiz labu tu, sehingga saya membayangkan labu dalam cerita dongeng Cinderella. Labu yang pari-pari tukar dan buat kereta kuda tu la... 🤣🤣🤣

.....

Labu adalah antara makanan yang disebut dalam Al-Quran (Ash-Shaaffat:146).

Ketika Nabi Yunus dikeluarkan dari perut ikan, dia dalam keadaan lemah dan sakit. Lalu Allah tumbuhkan sejenis pohon untuk memulihkan kesihatannya. Tumbuhan itu adalah labu.

Ia juga adalah makanan kegemaran Rasulullah. Kisahnya ada dalam beberapa hadis yang diriwayatkan.

Khasiat labu yang diceritakan dalam buku Metode Pengubatan Nabi juga panjang lebar. Pendek kata, ianya memang digalakkan untuk dimakan.

....

Ahhh.... Rindunya saya pada masakan arwah Ma. Labu masak lemak... 😔

#menusihatalami
#nosugarpls

No comments: