Feb 5, 2018

Impossible Vs Possible

"Jangan berhenti meminta pada Allah walaupun permintaan tu kedengarannya mustahil. Allah tu kan Maha Pemurah..." Pesan ustazah berkali-kali. 

"Dia Maha Kaya dan Maha Berkuasa untuk menjadikan mission impossible menjadi mission possible." Sambungnya lagi bersemangat. 

"Ustazah kenal seorang hamba Allah ni, ustazah panggil dia Pak Man. Orangnya memang susah tapi tawadhuk sangat. Rumahnya tu, kalau terlebih bersandar la... mmg tumbang tiangnya. Tapi solatnya, ibadatnya, pekertinya.... rasanya memang jauh baik berbanding kita-kita nih. Malah kalau dengan ustazah pun, rasanya Pak Man lagi banyak lebihnya. Ustazah ni pun banyak yang kurang..." Katanya merendah diri. Sifat cukup membuatkan saya terpegun dan merasa amat kerdil. Matanya basah.

"Dengan segala kekurangan dirinya, dia sampai ke Makkah. Mengerjakan haji. Masa tu, rasanya hampir sepuluh tahun yang lepas. Masa ustazah berjumpa dengannya, ustazah sampaikan rasa kagum sebab orang yang sesusah dia pun, yang hidup sendiri, yang hanya kerja kampung dan rumah yang amat uzur, mampu kumpul duit untuk ke Makkah."

"Tapi katanya... Dia ke Makkah bukan dengan duit yang dia kumpul. Ada hamba Allah yang bermurah hati sponsor dia ke Makkah. Kalau nak harapkan simpanannya, mungkin tak tersentuh kakinya ke sana. Tapi katanya, itu berkat keyakinan dia pada doa...dia selalu berdoa agar Allah beri dia peluang ke Tanah Suci. Dia tak nampak jalan, tapi dia tahu Allah punya cara untuk menjadikan yang mustahil itu satu kenyataan..."

"Akhirnya doanya dijawab Allah... dikabulkan hasratnya untuk mengerjakan haji.... Alhamdulillah. Sujud syukur dia bila diberi peluang begitu." Sebak ustazah bercerita. Kami yang mendengarpun turut sama bergenang...

"Selepas tahun tu... hampir setiap tahun dia ke Makkah... mengerjakan umrah atau haji. Hairan ustazah. Kata tak ada duit, tapi setiap tahun tak pernah miss."

"Ustazah tanya Pak Man lagi... Macamana dia boleh ke sana hampir setiap tahun? Katanya... masa kali pertama dia ke sana, dia berdoa depan Kaabah dengan penuh yakin dan mengharap, agar diberi peluang mengunjungi Tanah Suci berulang kali. Dan setiap kali dia ke sana, dia akan berdoa yang sama. Tak mahu fikir pasal duit sebab baginya Allah adalah penyelesai masalah dan mampu mengabulkan doa... asalkan kita mintak dengan ikhlas dan bersungguh-sungguh. Mulai dari itu, sentiasa ada orang yang mahu sponsor Pak Man... yang upah dia buat haji badal... Dan dia tak keluarkan belanja sendiri pun untuk ke sana... Masya Allah..."

"Sekali lagi ustazah ternganga... kagum dengan kisah Pak Man... Kagum dengan kekuasaan Allah... Sungguh tiada yang mustahil bagiNya.." 

Mendengar kisah Pak Man membuatkan saya sedar, siapalah kita untuk menggunakan logik akal, meramal apa yg bakal dilalui berdasarkan situasi semasa. 

Teringat kata-kata Pak Ngah Pian bila ditanya pasal haji..."Tak mahu aku berangan nak ke sananya aihh... Nak makan pun tak berapa cukup, inikan pula nak buat haji..."

Kalaulah saya mampu temukan Pak Man dan Pak Ngah Pian... mungkin tanggapan dan keyakinannya pada kekuasaan Allah akan berubah...  

No comments: