Apr 17, 2008

Pilihan (bhg 2)

(....sambungan. Sila klik untuk baca bhg 1)

Bunyi pintu terkuak mengejutkan lamunannya. Berkecai segala bayangan kenangan lama, menjadi cebisan buih yang tak mampu dicantumkan lagi. Hilang bersama zarah-zarah yang tak mampu dilihat oleh orang lain, kecuali milik kenangan itu sendiri.

“Assalamualaikum! Wahh... Awalnya Wirda sampai opis hari ni.” Sapa Mazni, teman sepejabat yang sebaya dengan kakak sulungnya sambil tersenyum manis.

“Waalaikumussalam Kak Maz. Memang sengaja datang awal sikit hari ni, nak elakkan dari jem.” Balas Wirda sambil cuba memaniskan senyum yang nyata amat pahit dirasakan kini, bagai meneroka satu formula kaku bagi menyembunyikan resah yang menjalar di hatinya.

“Eloklah tu, kurang sikit stress. Dah le hari ni hari Isnin, keje pasti banyak. Ehh.. Wirda dah makan? Kak Maz nak turun untuk sarapan. Nak join?” Mazni mempelawa.

“Tak pelah kak, Wirda dah minum kat rumah tadi.” Kata Wirda menolak sopan. Mazni berlalu sambil mengangkat tangan. Wirda membalas dengan senyuman. Selepas kelibat Mazni menghilang, Wirda mengeluh lagi. Sedih, risau dan resah. Masa yang terluang bila bersendirian begini memang mudah membuatkan fikirannya melayang, lalu menayangkan kembali beberapa episod hidup yang telahpun berlaku.

“Wirda kena faham tugas dan tanggungjawab abang. Kenapa mesti persoalkan soal abang sayang lagi atau tak? Rasanya sebelum ni pun abang dah cakap, abang nak Wirda kerja kat sini kerana abang sayangkan Wirda. Kita dah boleh jumpa tiap hari kat opis, itu bermakna masa abang bersama Wirda lebih banyak dari masa abang bersama dengan keluarga abang sendiri. Tak cukup lagi ke?” Fazli berkata dengan nada agak tinggi.

“Tapi jumpa kat opis sekarang tak sama seperti kita jumpa dulu. Kat opis abang boss dan Wirda pekerja. Wirda rasa macam dah tak dapat perhatian abang macam dulu lagi.” Luah Wirda kecewa. Tak sangka begini suasana yang dihadiahkan oleh Fazli bila mereka bekerja sebumbung.

“Tak kan Wirna nak semua orang kat opis ni tahu tentang kita?” Wirda terdiam, hatinya terhiris. Pedih. Bunga-bunga pertengkaran dalam hubungan mereka telah mula bercambah.


Wirda melepaskan nafasnya dengan berat. Satu demi satu kenangan Wirda bersama Fazli mengambil tempat. Bersilih ganti dengan perbualan dengan Maizara sebulan yang lepas. Mai, teman baiknya yang tahu segala kisah hidupnya. Mai yang selalu menasihatinya, Mai yang sering memarahinya, Mai yang kadang tu menyakitkan hatinya, tapi Mai jugaklah yang sering mengundang tawanya.

“Kau ni biar betul. Kenapa nak risikokan masa depan kau dengan lelaki yang telah beristeri?” Kata Maizara separuh menjerit bila dapat tahu Wirda tetap mahu meneruskan hubungan dengan Fazli walaupun sudah tahu yang Fazli sebenarnya suami orang. Sebelum ini, Maizara tumpang gembira bila tahu Wirda telah jatuh cinta, tapi kini Maizara lah orang yang paling keras menentang hubungannya dengan Fazli.

“Aku bukannya minta dia ceraikan isteri dia. Aku cuma nak berkongsi je.” Kata Wirda perlahan.

“Maksudnya, kau tak kisah kalau terpaksa bermadu? Ya Allah, mana kawan aku dulu yang begitu menentang poligami, kawan aku yang pernah berjanji dan berazam untuk tak akan meletakkan status dirinya sebagai isteri pertama, kedua, ketiga dan keempat, tapi hanya mahu menjadi isteri yang tunggal saja?” Maizara bersuara tinggi. Jelas benar dari nada suaranya rasa tak puas hati dengan keputusan Wirda yang disifatkan sebagai pentingkan diri sendiri bila sanggup menjadi isteri kedua Fazli. Taman rekreasi yang seringkali menjadi tempat mereka bergurau senda sambil bercerita kini menjadi saksi satu pengakuan yang benar-benar buat Maizara tak senang duduk.

“Aku sayangkan dia Mai dan dia juga sayangkan aku. Kami gembira bila bersama. Itu yang penting.” Jawab Wirda ringkas. Agak kecewa bila kawannya itu langsung tak mahu memahami keadaannya.

“Kenapa kau berubah Wirda? Dia dah mengaku telah beristeri dan gambar tu bukan palsu, apa lagi yang buat kau terikat dengan dia? Wirda, dengar sini. Aku tak mahu kau bertindak terburu-buru. Gembira bila bersama bukan jaminan kebahagiaan yg kekal. Aku yakin, kau belum kenal siapa Fazli tu.” Maizara tak mahu berputus asa untuk menyedarkan Wirda. Wirda perlu diselamatkan dari buat kesilapan yg akan dia kesali seumur hidupnya nanti.

"Kau yang belum kenal Fazli, bukannya aku. Kalau kau kenal dia, tentu kau faham kenapa aku dan dia mengambil keputusan untuk teruskan hubungan kami." Bela Wirda.

"Memang aku tak kenal dia sepertimana kau, tapi itu tak bermakna aku tak boleh menilai dia. Cukup untuk aku tahu siapa dia melalui segala cerita kau." Balas Maizara tegas.

"Kau tak faham Mai..." Wirda sudah kehilangan ayat untuk menjelaskan situasi dan perasaan dia terhadap Fazli. Kenapalah tak ada orang yang cuba faham hati dan perasaannya? Tak adil! Sungguh tak adil!

“Memang aku tak faham. Aku tak faham kenapa kau percaya pada semua kata-kata dia tu. Aku tak faham kenapa kau tak boleh faham perasaan isteri dia, sedangkan kau juga wanita! Aku tak faham kenapa kau rasa cukup kalau dapat hidup bersama dia sedangkan sekarang ni pun aku dengar kau bersungut bila dia tak hubungi kau seperti dulu lagi.” Hujah Maizara lancar.

"Dia memang dah bagitahu aku yang dia tak mampu jadi kekasih yang baik untuk aku kerana dia terikat dengan tanggungjawab. Aku faham situasi dia dan aku tak mahu memberi tekanan pada dia." Wirda memang mahu menjadi seorang kekasih yang memahami, yang menerima keadaan mereka seadanya.

“Heh, kau memang telah buta disebabkan cinta Wirda. Kalau dia tak boleh jadi kekasih yang baik pada kau, macam mana dia nak jadi suami yang baik kalau korang kawin nanti? Sekarang ni pun bila dia ada hubungan cinta dengan kau, dia dah dikira tak mampu nak jadi suami yang setia pada isterinya, kenapa pulak kau rasa dia boleh setia pada kau nanti? Tolonglah Wirda, buka mata kau luas-luas, suluh sikit hati kau yang dah rabun tu. Kalau dia boleh buat begini pada isteri dia, apa jaminan yg dia tak akan buat perkara yang sama pada kau satu hari nanti? Itu belum lagi aku timbulkan soal dia mampu atau tak. Aku tak mahu sentuh tentang itu sebab sebab terlalu banyak ukuran kemampuan yang perlu dia penuhi dalam Islam sebelum dia boleh berkahwin lebih dari satu.” Kata Maizara panjang lebar. Kalau boleh mahu rasanya dia senaraikan segala alasan yang ada dimindanya ketika itu untuk memastikan kawan baiknya itu mengubah fikiran.

“Dia bukannya buta agama Mai. Dia tahu semua tu dan kami pun dah pernah bincang tentang hal ni. Malah, aku sendiri pernah dengar dia berdebat tentang isu berkaitan dengan hukum hakam dan dari situ aku tahu yang pengetahuan agama dia cukup luas. Dia memang tahu dan sedar tanggungjawab apa yang dia akan pikul bila kami kawin nanti." Jelas Wirda penuh yakin.

“Memanglah dia tahu tanggungjawabnya, itu aku tak nafikan. Tapi sejauh mana dia mampu jalankan tanggungjawabnya tu dengan baik? Tak siapa tahu kecuali Allah. Yang pasti aku tak yakin dengan dia. Tak guna kalau ada ilmu agama tapi tak mengamalkannya. Dia tahu bohong itu berdosa dan dimurkai Allah, tapi seawal perkenalan kau lagi dia dah menipu kau tentang status dia. Kalau akulah, memang aku tak akan maafkan penipu yang pentingkan diri macam dia tu." Kata Maizara sambil mencebik dan menggeleng-gelengkan kepala. Sejarah lama Maizara memang membuatkan dia kini menjadi seorang yang penuh dengan prasangka. Prasangka yang dirasakan perlu ada untuk menjaga diri dari insan yang bernama lelaki. Terutama lelaki hidung belang dengan lidah bercabang.

“Kau tak kenal dia Mai, kau tak boleh menuduh dia dengan tuduhan seberat itu. Tak adil untuk dia.” Kata Wirda seolah merayu dan membela.

“Aku tahu tak sepatutnya aku nilai dia begini. Tapi itu bukan bermakna aku buta menilai peribadi dia. Mungkin kerana tak mengenali dia, aku lebih waras dan mudah membaca segala permainan dia.” Wirda terdiam. Dia tahu apa yang dicakapkan oleh kawannya itu mungkin ada kebenarannya, tapi.... Aduh, payahnya mencari kewarasan bila hati sudah begitu sayang, apatah lagi nak menangkis gelora perasaan. Matanya memandang jauh, seolah mahu menghilangkan diri ke tasik luas yang terbentang didepannya.

"Kau pernah jumpa isteri dia?" Tanya Maizara bila dilihatnya kawannya itu berdiam diri, mungkin sedang mencari logik buah bicaranya sebentar tadi. Wirda harus disedarkan sebelum terlambat!

“Pernah, masa annual dinner." Jawab Wirda ringkas. "Bagaimana kau tengok hubungan mereka?" Tanya Maizara pula. "Biasa je. Macam suami isteri yang lain jugak." Acuh-tak acuh reaksi yang diberikan Wirda. “Erm... macam suami isteri yang lain ya. Mesti mesra, kan? Bagaimana air muka dia bila kenalkan kau dgn isteri dia?” Petah Maizara bertanya. “Dia buat biasa je la. Tak kan nak lebih-lebih pulak. Nanti apa kata isteri dia pulak." Balas Wirda cuba mengawal emosi.

"Apa perasaan kau?" Tanya Maizara lagi, mahu mencungkil rasa dihati Wirda. "Erm... tentulah cemburu. Sakit jugak hati aku tapi aku tahu dia tak boleh layan aku seperti biasa sebab isteri dia disebelah.” Keluh Wirda.

“Hehe... Ada kau bersalam dengan isterinya?” Maizara semakin ghairah bertanya. “Mestilah aku bersalam. Semua staff bersalam dengan dia, tak kan aku pulak tak bersalam.”

“Bagaimana reaksi wife dia tu?” rasa ingin tahu semakin membuak-buak. Paling penting dia mahu mencari ‘peluru’ yang baik untuk menyerang emosi Wirda. “Biasa saja.” Ringkas jawapan Wirda. Dalam masa yang sama dia mengharapkan agar Maizara berhenti bertanya tentang perempuan yang dicemburuinya. “Mungkin sebab dia tak tahu tentang hubungan kau dan suaminya.” Teka Maizara. “Memang dia tak tahu.”

“Tapi kau tahu hubungan dia dengan kekasih kau tu, kan?” Tanya Maizara, sambil menekankan perkataan 'kekasih', menjadikan pertanyaannya itu cukup sinis. Wirda terdiam. “Kau sedih?” Sengaja Maizara bertanya lagi untuk memastikan perasaan kawannya yang sedang mabuk cinta itu. “Tentulah aku sedih. Mana ada perempuan yang tak sedih dan cemburu bila kekasihnya bersama perempuan lain.” Balas Wirda, cuak dengan soalan yang dirasakan cukup pedih. “Tapi perempuan lain yang kau katakan itu ialah isteri dia!” Kata-kata Maizara bagai hirisan kepada hatinya.

“Aku tahu aku tak patut cemburu pada isterinya, tapi aku tak boleh Mai. Aku seorang perempuan yang punya hati dan perasaan, bukannya patung.” Rintih Wirda sayu. Kenapalah mesti begini corak laluan cintanya... “Kau ingat isteri dia tak ada perasaan? Bagaimana agaknya perasaan perempuan tu kalau dia tahu tentang kewujudan kau dalam hidup suami dia?” Tanya Maizara sengaja mahu menjebakkan rasa pedih di hati Wirda. Mungkin dengan cara itu Wirda akan meneliti kembali keputusannya.

“Tolonglah Mai. Kau kawan aku, kenapa kau nak sakitkan hati aku dengan soalan-soalan tu? Kau tahu aku sayangkan dia. Tak boleh ke kau doakan kebahagiaan aku?” kata Wirda sedikit bengang. “Aku memang kawan kau dan kerana aku sayangkan kaulah aku selalu cuba nak sedarkan kau sebelum terlambat. Aku mahu kau lupakan dia.” Pinta Maizara sedikit lembut.

“Aku bukan tak pernah cuba untuk lupakan dia Mai, tapi tak boleh.” Kata Wirda. “Kau belum cuba sesungguh hati lagi. Cuba kau jangan contact dia, jangan berhubung langsung dengan dia.” Cadangan yang dirasakan perlu dilaksanakan demi masa depan Wirda. “Kau dah lupa yang aku sepejabat dengan dia?" Kata Wirda sambil menjengilkan matanya. "Alamak. Lupa la..." Maizara ketawa sambil mengetuk kepala sendiri. Wirda hanya tersenyum, lucu melihat kelakuan Maizara

“Mai, aku gembira bila bersama dengan dia. Kami boleh bercerita apa saja, boleh berkongsi segalanya. Dia boleh terima aku seadanya dan aku juga sama. Bukankah itu satu keserasian yang perlu bila kita mahu mendirikan rumahtangga? Kau juga yang cakap kat aku dulu, tak kan dah lupa?” Wirda cuba mengingatkan apa yang pernah Maizara sebut dulu, mengharapkan sedikit pengertian. Kemudian menyambung; “Semua orang ingin hidup dgn orang yang dicintai. Aku juga sama, ingin hidup bahagia dengan orang yang aku sayang. Dia baik Mai, dah banyak bantu aku. Bukankah melampau kalau aku menjadi orang yang tak tahu membalas budi. Mungkin dengan cara berada disisi dia, aku berpeluang untuk membalas segala kebaikan dia pada aku selama ini." Kata Wirda menjelaskan sebab yang dirasanya paling baik untuk membuatkan Maizara faham situasi sebenar yang dialaminya.

"Hmm... susah kalau cinta bercampur dengan termakan budi ni. Dah lah... malas aku nak bertekak dengan kau lagi. Aku cuma harap kau akan fikirkan kembali apa yang kau nak pilih sebelum terlambat." Maizara berkata sebelum mereka beralih topik. Rasa letih dan kecewa kerana cubaannya untuk membuatkan Wirda melihat apa yang dia lihat, ternyata mengalami kegagalan. Betul lah kata ustazahnya dulu. Mengubah fikiran orang bukan kerja manusia, tapi Tuhan. Manusia hanya mampu berusaha untuk menyampaikan. ‘Ya Allah, kembalikanlah kewarasan sahabatku ini.’ Bisik Maizara jauh di dalam hati.

Wirda merenung surat yang telah sedia untuk diserahkan. Komputer di depannya dipandang kaku. Selama setahun, komputer itulah yang menjadi teman rapatnya di sini. Selama setahun itu jugalah, Wirda berjaya menyembunyikan rahsia hubungannya dengan Fazli. Sesekali dirasakan seolah dia memakai topeng untuk drama cinta yang di lakonkan dipejabat itu.

Kisah ini harus berakhir. Itu nekadnya kini. Segalanya menjadi semakin tawar hari demi hari. Resah hati semakin parah walaupun kekasih hati sering ditemui. Bicara Kak Mazni dua minggu lepas seolah memberi ilham dan kekuatan untuk Wirda keluar dari masalah ini. Menyelesaikannya secepat mungkin.

"Wirda... termenung jauh nampaknya. Ingat pakwe ye?" Usik Mazni ramah. Petang yang tenang tapi Mazni boleh rasa jiwa Wira tak setenang mana. Wirda tersenyum pahit. Cuba menyembunyikan resah. Sehingga kini tak ada sesiapapun yang dapat mencium kelainan hubungan Wirda dan Fazli.

"Macam bermasalah je. Kalau tak keberatan, Wirda boleh kongsi dengan Kak Maz, biar lega sikit beban tu.” Wirda memandang sekilas ke mata Mazni. Mata yang jernih, jelas menggambarkan sifatnya yang sederhana dan lurus. “Erm... masalah dengan pakwe ye?" Teka Mazni. Wirda tunduk. Hanya keluhan yang kedengaran.

"Susah nak cerita ya? Tak pelah..." Kata Mazni memutuskan. Tak mahu mendesak kerana dia percaya tak akan berikan kesan yang baik kalau ianya dipaksa.

"Maaf ya kak." Kata Wirda kesal. Kalaulah bukan kerana Fazli, pasti Mazni akan dijadikan teman bercerita selain Maizara. Teman yang sesuai untuk meluahkan segala kerisauan yang tertanam difikirannya.

"Kak Maz tak kisah. Itu hak Wirda untuk bercerita atau menyimpannya sendiri, tapi jangan terlalu pendam sampai buat Wirda tertekan. Cuma naluri Kak Maz kuat mengatakan yang ianya berkaitan dengan cinta. Ye lah... orang muda macam Wirda ni, mesti tak boleh lari dari persoalan cinta." Wirda tersentak mendengar tekaan Mazni. "Erm... Ada sekali tu, Kak Maz hadiri satu ceramah yang mengemukakan persoalan cinta dan perkahwinan. Menarik sangat. Bagus utk org-org muda macam Wirda ni. Kak Maz nak kongsi apa yang kak Maz dengar tu dgn Wirda, bolehkan? Sebagai panduan dan ingatan je." Kata Mazni sambil merenung Wirda. Wirda mengangkat muka dan kemudian mengangguk.

"Kita manusia memang lemah, kerana kita ada nafsu dalam diri kita. Kata ustaz, keinginan terhadap dunia itulah yang dikatakan nafsu. Wirda tahu tak cerita tentang permintaan Nabi Adam dan Iblis pada Allah? Nabi Adam dan Iblis semasa mengadap Allah telah dibenarkan membuat permintaan mereka. Dan Allah telah membenarkan syaitan mempengaruhi kita anak cucu Adam dengan apa cara sekalipun. Tapi kerana Allah cintakan kita, Dia juga telah mengabulkan permintaan Nabi Adam supaya membuka pintu taubat kepada kita selagi kita hidup. Tak kira sebesar dan sebanyak manapun dosa yang kita lakukan, Allah memberi jaminan yang Dia akan beri pengampunan. Jelas sekali cinta Allah pada kita makhluknya.” Kata Mazni berhenti seketika sambil melihat reaksi Wirda yang tekun mendengar. Kemudian menyambung, “Seharusnya orang yang menyintai Allah akan menjadikan Dia sebagai rujukan untuk segala keputusan yang nak dibuat. Dengan cara begitu, Dia akan tunjukkan jalan terbaik untuk kita lalui dan cinta bagaimana yang harus kita sandarkan untuk menghiasi kehidupan kita yang singkat ini." Kata Mazni sambil tersenyum. Hati Wirda tersentuh mendengar bicara selembut itu.

"Pesan Kak Maz, janganlah terlalu mudah menyerahkan cinta dan hati kita kepada lelaki. Cinta adalah milik Allah yang abadi, hati kita juga milik Dia. Dia yang berkuasa untuk menentukan arah cinta kita, dan hanya Dia yang mampu membalik-balikkan hati. Cinta Allah ibarat cahaya yang akan menunjukkan arah untuk segala-galanya. Rasanya Wirda ada dengar tentang ini, kan?" Wirda mengangguk. Mazni kembali menyambung. "So, tak perlulah kak Maz terangkan panjang lebar, ye tak? Kak Maz cakap ni pun sebab nak ingatkan diri sendiri jugak. Dan kalau kak Maz rasa Wirda pun terlupa, memang perlu untuk kak Maz ingatkan. Harap Wirda tak marah." Ujar Mazni sopan.

"Tak lah. Walaupun saya tahu, tapi saya rasa seronok bila di ingatkan lagi. Kita kan manusia yang lemah, yang sering lupa." Kata Wirda dengan fikiran terbuka.

"Baguslah kalau Wirda faham. Kata ustaz, sebagai seorang wanita Islam, cinta seharusnya muncul hanya pada seorang lelaki yang bergelar suami. Cinta sebelum kahwin selalunya bersalut dengan nafsu, tapi cinta selepas kahwin lebih kepada ibadat. Ini kerana syaitan selalu berada antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim. Sedangkan kalau kita curahkan cinta pada lelaki yang telahpun bergelar suami, Allah kurniakan pahala untuk setiap apa yang kita lakukan. Segala-galanya, sentuhan, belaian dan layanan baik terhadap suami, Allah berikan ganjaran. Kerana itulah dikatakan cinta selepas kahwin adalah ibadat. Jadi, kenapa kita nak mengikut cinta nafsu yang hanya akan mengundang dosa dan belum tentu menjanjikan kebahagiaan? Bukankah lebih indah bila kita bercinta dan beribadat dalam masa yang sama? Betul tak?" Kata-kata Mazni buat Wirda tersentak. Ya Allah... cinta ku adalah cinta nafsu!

"Kak Maz tak tahu betul atau tak tekaan Kak Maz tentang masalah Wirda, tapi kalau betul sekarang ni Wirda murung sbb masalah cinta, rasanya lebih baik kalau Wirda nilai balik cinta apa yang Wirda mahukan, dan cinta bagaimana yang Wirda miliki sekarang. Mungkin masalah yang Wirda hadapi dengan dia sekarang adalah satu amaran dari Allah bahawa Wirda harus kembali meneliti sesuatu yang tak kena sebelum terlambat. Dalam hidup ini, yang paling bernilai ialah ketenangan. Jiwa yang tenang pasti lebih bahagia. Mungkin sekarang ni Wirda tak tenang kerana ada suara tentangan dari dalam diri Wirda sendiri, mungkin dari mak ayah Wirda, ataupun dari sebelah dia ke..." Kata-kata Mazni buat Wirda teringat kepada bebelan Mai.

“Apa jaminan jika kau kawin dengan dia, kau akan bahagia? Aku lebih nampak peratus risiko kedukaan kau lebih besar berbanding dengan kebahagiaan. Kau kata dia anak yang baik sebab mengikut kemahuan maknya untuk kawin. Tapi rasanya belum cukup baik kalau dia mengabaikan amanah yang mak dia serahkan. Amanah mak dia dan juga amanah dari mak ayah mertua dia bila akad dilafazkan. Pasti mak dia punya sebab tertentu untuk memilih perempuan tu menjadi isteri dia. Mana ada mak pilih perempuan tak baik untuk jadi menantunya. Biarkan Fazli menjalankan amanah tu tanpa bayangan dari kau. Jangan disebabkan asyik dengan cinta dunia yang sementara ini, buat kau jadi seseorang yang kau tak mahu jadi. Kau nak ke jadi seorang perempuan yang membuat anaknya menderhaka kepada seorang ibu, menjadi perempuan yang menarik seorang lelaki ke neraka kerana mempengaruhi seorang lelaki mengingkari dan mengabaikan tanggungjawabnya sebagai suami? Dan kalau pun jodoh kau ada dengan lelaki tu, kau rasa kau akan diterima dengan tangan yang terbuka oleh keluarga dia, terutama oleh mak dia? Mak ayah kau sendiri, macam mana, boleh ke mereka menerima kenyataan bahawa anak mereka menjadi isteri kedua? Tolonglah Wirda, sikap pentingkan diri sendiri kau dalam soal ni akan memberi banyak keburukan bukan saja kepada diri kau, tapi orang lain juga.” Mai berceramah panjang. Bebelan yang membingitkan telinganya, memanaskan hatinya, sekalipun ada kebenaran terkandung dalam setiap patah katanya.

Khayalan Wirda terganggu bila suara Mazni kembali menguasai.

“Hidup kita memang selalu berdepan dengan pilihan. Bila berlaku sesuatu yang tak diduga, sebaiknya Wirda kena fikir dan nilai baik-baik setiap peristiwa yang pernah berlaku dalam hidup Wirda. Kemudian fikirkan juga apa yang Wirda inginkan, berasas atau tidak keinginan itu. Mungkin segala persoalan tentang hidup masa depan Wirda jawapannya telah tersedia cuma tinggal nak tengok sambil pejam ke, sambil celik.” Kata Mazni sambil memegang tangan Wirda. Sejuk tangannya, meresap sampai ke jiwa, menyejukkan dan menenangkan resah hati Wirda.

'Ya Allah, andainya hanya keburukan yang ada dalam cinta ini, jauhkan aku darinya. Berikan aku kekuatan untuk melangkah tanpa berpaling lagi. Jadikan aku hambaMu yang tabah dan sabar dengan dugaan yang kau berikan ini.' Doa yang dibisikkan oleh hatinya.

Wirda bangun. Langkah diatur penuh yakin menuju ke bilik Fazli. Wirda tak mahu berhadapan dengan Fazli lagi, tak mahu melihat reaksi Fazli bila surat itu diserahkan. Tak mahu menjadi insan lemah bila mendengar kata-kata Fazli. Dia tahu hatinya akan lembut jika berhadapan dengan lelaki itu. Itu kelebihan Fazli. Dan jiwa Wirda yang lembut memang lemah. Seringkali luahan kata Fazli menjadikan Wirda tersungkur. Lalu setelah ditimbang rata buruk dan baik, lebih dan kurang dalam hubungannya dengan Fazli, inilah keputusan yang dikeluarkan. Sampul surat berwarna putih diletakkan ke atas meja. Notis perletakan jawatan yang berkuatkuasa serta merta.

Nota: Masalah cinta adalah sesuatu yang tak pernah jemu diperbicarakan kerana setiap laluan hidup kita memang berkait dengan cinta. Bukan semua cinta berakhir dengan kegembiraan, tapi paling penting setiap kisah ada pengajaran. Kita ada nafsu yang sering menjadi alat syaitan untuk menyesatkan, dan kita ada Allah yang sentiasa ada untuk membantu memberi panduan. Sebaiknya kita membuat pilihan berdasarkan pertimbangan akal yang dianugerahkan.

Bersyukurlah andai kita mempunyai kawan yang sentiasa cuba memandu kita melihat duri yang melintangi jalan kehidupan. Ada teman yang selalu mendoakan kebahagiaan kita agar berkekalan. Ada rakan yang sudi membalut luka dengan senyuman dan gurauan.

"Ya Allah, ya Waduud, Tuhan yang Maha Menguasai Cinta, peliharalah cintaku mengikut arah cahayaMu. Suluhi jalan hidupku dengan sinar cintaMu. Janganlah Kau duga aku dengan cinta dunia yang melalaikan, kerana aku tak yakin mampu bertahan dengan segala kemahuan nafsu dan keinginan yang tak bersempadan. Aku lemah Ya Allah, tolonglah aku, bantulah aku, pimpinlah daku untuk menangani cintaku, agar ia hanya akan membawa aku kepada cintaMu. Amin."

4 comments:

Tawel Sensei said...

Cik Suara boleh jadi Doktor Cinta ni :)

suara said...

Dulu mmg ada gak niat nak jadi doktor tapi tak kesampaian, maka jadi doktor cinta je lah... Hahaha...

Tapi kini saya nak jadi doktor yang mengenalkan dan mendekatkan pada cinta Allah, yang mana matlamat akhirnya adalah akhirat... Itu tak perlukan qualification yang tinggi kan? :)

zamry said...

Sebenarnya itu memerlukan qualification yang lebih tinggi tetapi setiap usata dan titik peluh yang dicurahkan ke arah itu pasti tidak ternilai harganya...

suara said...

Qualification lagi tinggi erk? alahai... nampaknya saya tak boleh jadi doktor cinta jugak... hehe

takpelah... jadi penasihat tak bertauliah je lah nampaknya... tak payah ambik exam atau lesen, kan?