Jan 17, 2020

Kidney bean

My hubby is my tester. Dengan kata lain, my mangsa untuk menerai menu baru. Haha... 😅

"Ok tak kalau masak macam ni?" Soal saya mahu mendapatkan feedback dari suami.

"Ok... Ok..." Jawabnya sambil terus menyuapkan nasi ke mulut.

Alhamdulillah... Lulus! 😄

Ye lah... Yang saya nak jaga kesihatannya adalah dia... Kalau dia boleh telan, maknanya bolehlah saya masak lagi...

....

Kacang merah.
Dalam bahasa Inggeris, red bean.
Atau kidney bean.

Gabungan nama kidney dan kacang  (bean) cukup sepadan dengan rupanya.

Bentuknya sama. Serupa. Seiras. Khasiat kacang merah melengkapi fungsi organ dalaman kita, buah pinggang.

Tapi berapa kerap kita mengambilnya dalam diet harian? Dalam bentuk apa? Selalunya bubur atau inti kacang atau ABC. Yang ditambah gula, susu dan santan.

Menu sihat? Tidak lagi bila digabungkan sebegitu cara.

Rugi betul...

.....

Banyak kali info tentang kesihatan melintas di Whatsapp dan juga FB.

Banyak yang saya baca sekadar untuk pengetahuan, bukan untuk dipraktikkan. 😓

Angkuh amat, kan? 😒😩

Ampun Ya Allah... 😪

.....

Allah punya pelbagai cara untuk berkomunikasi dengan kita. Bahasa alam. Bahasa yang tak perlukan suara dan isyarat. Cuma perlukan pemerhatian.

Yang membuatkan saya teruja ialah kacang juga ada disebut dalam Al-Quran. (2:61) 😃

.....

Lalu misi kidney bean dimulakan... Jeng jeng jeennggg....

Makan tengahari yang diminta suami ringkas sahaja hari ni. Nasi goreng.

Lalu saya masak nasi dengan red bean dan kemudian buat nasi goreng. Tak guna sos cili, kicap dan tak guna garam langsung.

Sekadar bawang putih, sedikit sos tiram, sesudu ikan talam kering dihiris halus dan sayur-sayuran.

Bahan tambahan ialah lada hitam atau lada sulah. Ianya ibarat bahan perasa yang meng... extend kan lagi rasa. (Maaf, tak tahu perkataan yg sesuai.)

Maksud saya, ianya adalah bahan penambah rasa semulajadi. Tapi ia bukan bertindak seperti Mr Ajinomoto, yang menyesuaikan rasa dengan lidah kita. 

Kalau garam biasanya guna sesudu, bila masukkan lada hitam, saya hanya guna setengah sudu saja. Pure black pepper. Rumah buatan... Ehh.. Buatan rumah la (homemade). 😁

Gitu lah lebih kurang resepi sihat yang boleh saya kongsikan hari ni.
 
Selamat mencuba!

Psstt... Yang nak kurus pun patut gunakan kacang merah ni tau... (Sila baca info di foto).

#menusihatalami

No comments: