Jan 7, 2020

Air santan?

Selepas menonton YouTube Dr. Zaidul Akbar tentang kelebihan kelapa; air kelapa muda, air kelapa tua dan santan, saya terus memasang niat untuk memaksimumkan penggunaan kelapa dalam penjagaan kesihatan.

Kemudian saya menonton YouTube Dr. Noordin Darus tentang empat minuman pengganti susu terbaik di dunia. Salah satunya adalah santan.

Wahh...Saya benar-benar teruja. Mudah, sihat dan... murah!

Apalagi.... Cuba je lah... 😃

.....

"Maksu, balik kelas nanti kita singgah umah Kak Yah kejap ya. Nak beli santan."

"Nak masak apa?" Soalnya.

"Nak minum!" Jawab saya sambil tersengih.😬

"Minum?" Membutang matanya mendengar jawapan saya. 😲

😆😆😆

.....

Setakat ini saya mencuba dua resepi.

Santan + air kelapa muda + aloe vera

Dan...

Santan + buah kabung + air nabes (air dari kurma yang direndam)

#zerosugar

Masya-Allah. Sedap sangat! Rasanya lemak + manis + wangi. Memang tak ada nikmat seperti ini pada air susu biasa. 😄

Terus saya jatuh cinta dengan santan... 😍

....

Setelah dua kali mencuba, saya dapati...

1. Rupanya bila minum santan segar mentah, tak menyebabkan sakit perut punnn.... Asalkan bersih.
2. Rasa kenyang yang lama bertahan. Bagus sekali untuk yang mahu menurunkan berat badan.
3. Jangan risau. Santan segar yang diminum tidak akan menjadi lemak yang terkumpul bila diminum begitu saja.

Tak percaya?

Dengar saja penjelasan Dr. Noordin Darus dalam YouTube. Penerangan dia mungkin lebih jelas dan meyakinkan.

Yang penting, ianya sihat dan sedap!

#menusihatalami

No comments: