Dec 31, 2018

Dimana mula dan akhirnya?

Tak mahu sambut tahun baru bukan bermakna saya tak ada azam. Azam tak perlu diperbaharui saat beralih tahun. Tak perlu tarikh tertentu untuk saya menetapkan matlamat baru. Ia sering berubah dan kerap diperbaharui. Aneh ke kalau begitu?

Saya tak mahu menunggu hari esok untuk berubah menjadi lebih baik. 

Saya tak mahu bertangguh bila dirasakan perlu untuk melangkah dan berhijrah. 

Saya tak mahu hadkan diri dan masa saya untuk sesuatu yang mahu saya capai dan perlu saya gapai. 

Saya cuma mahu melihat masa depan dengan pandangan yg positif dan bersedia untuk esok yg tak pasti. 

Mati dan maut bukan ada tarikh simpanan. 
Ibadah bukan ada tempoh matang. 
Iman bukan sentiasa dalam keadaan tenang.
Rezeki bukan sentiasa dalam genggaman.
Hubungan hati tidak pernah ada jaminan.
Bahagia bukan hak persendirian yg boleh dicagarkan.

Aduhai....
Tidak ada yg pasti dalam kehidupan.... lalu apa alasan untuk saya menetapkan satu haribulan satu tahun dot dot dot dot untuk saya mulakan sesuatu? 

Siapa boleh bagi jaminan bahawa satu haribulan satu, nadi saya masih berdenyut dan udara alam masih boleh disedut?

Seboleh mungkin, saya tak mahu lagi ada sikap bertangguh dlm diri. Malaikat maut tidak pernah memberi amaran yg dia akan datang menyapa. 

Saya harus bersedia! 

Ya Allah, jauhkan aku dari terleka dan bersikap alpa!

No comments: