Sep 20, 2018

Jalan Ke Syurga - 4


Serba salah jadinya. Agenda utama untuk merungkaikan kusut yang bergumpal belum menampakkan sinar. Ligat fikiran mencari pendekatan yang harus digunakan. 

Airmata itu harus diseka alirannya malam ini juga. Orang kata lidah itu ibarat pedang, mampu melukakan hati yang paling dalam. Lantas aku perlu berhati2, jangan sampai apa yang diucap memburukkan lagi situasi. 

"Su suka perhati ma dan ayah. Hubungan ma dan ayah macam2 gaya, macam2 cerita ada. Kalau lagu, macam2 rentak. Nada yg tinggi dan rendah, rancak dan perlahan... Semuanya ada. Lengkap!" Berhenti seketika, memancing reaksi. 

"Bila Su kawin dan masuk dalam keluarga ma, Su rasa hidup Su lengkap. Mak dan ayah su dah meninggal awal, Allah bagi ma dan ayah sebagai ganti. Su ada kakak. Bila Su jadi menantu ma, Su dapat abg, adik perempuan dan adik lelaki. Su rasa bertuah sangat... syukur Alhamdulillah...." Tangannya ku genggam. Berharap agar dia boleh rasa keikhlasan kata2 yang diluahkan. 

Diam. Sendunya semakin perlahan. Aliran sungai dipipi telah berhenti.

Bunyi cengkerik diluar sana sayup2 kedengaran. Itulah antara irama desa yang menjadi kebanggaan. 

"Ma dan ayah banyak ajar Su. Layan macam anak sendiri. Sebab tu Su tak kisah bila ma marah, ajar dan tegur Su, sebab Su tahu ma buat gitu sebab ma sayang. Arwah mak dulu cakap, marah tandanya sayang. Betulkan ma?" Soalan untuk mencari pengesahan. 

Pandangan matanya mula lunak. Dia melepaskan keluhan. Entah apa maksudnya...

Lama dulu, marah dan tegurannya pernah mengundang airmata. Mungkin kerana cara dan pendekatan yang berbeza dengan didikan ayah bonda. Tapi suami pandai mengubati, menjadikan ianya tak mereput dihati. Lama kelamaan, aku sudah pandai menepis rasa dan menukar pahit menjadi halwa.

"Marah suami pada isteri, atau rajuk isteri pada suami pun sama jugak. Sebab sayang...." kataku selembut mungkin. Mengharapkan perkataan itu meresap ke jiwa, membunuh serangga perosak cinta, membaja kasih di hatinya agar kembali sirna.

"Huhh..." Dia cuba menepis fakta yg dikemukakan. Tak boleh diterima akal agaknya... tak sesuai. Aduhai... mati akal kalau macam ni. 

"Takpe lah. Su pegilah tidur. Esok nak kerja. Ma tidur sini pun tak pe..." Tegas. Keras.

"Ma... jangan la macam ni..." Aku hampir menangis. Risau melihatkan situasi semasa.

"Sudahlah. Pegilah tidur!" Arahnya lagi. Mungkin dah malas nak dengar nasihat menantu yang macam tak nak faham sakit hatinya.

Fikiranku ligat mencari idea. Ini tak boleh dibiarkan. Kena bagi ruang untuk ma dan ayah berdepan dengan masalah ni. Harus sediakan peluang untuk mereka berbicara hati ke hati. Mesti pastikan mereka bersama meneroka masa lalu yg indah agar perit semalam dilupakan dengan mudah.

Solusinya, aku harus pastikan ma masuk bilik!

Kalau misi memujuk ma gagal dilaksanakan malam ini, esok mungkin marah dan rajuk ayah akan kembali. Tak sanggup membayangkan rajuk orang tua yang terluka.... yang pasti ia akan memberi kesan pada seluruh keluarga.

Ya Tuhan... berikan aku ilham....

~♡ bersambung ♡~

No comments: