Jul 19, 2011

Jalan kita...

Perasaan berkecamuk. Sedih, marah, gembira, kecewa, takut... semuanya bercampur aduk. Banyak perkara yang berlaku dalam sekejap masa dan ianya melahirkan pelbagai perasaan.

Perancangan Allah mendahului perancangan diri. Saya akur. Memang keinginan hidup ini pelbagai. Namun saya selalu ingatkan diri dan berdoa agar Allah pandu laluan hidup saya mengikut apa yang baik bagiNya, dunia dan akhirat.

Saya dan suami selalu rasa yang hidup kami akan berkesudahan diperantauan. Walaupun ayah dan ma selalu mengharapkan kami kembali untuk bersama keluarga, tapi ternyata kerjaya dan rezeki kami disini, dikota batu ini. Itu satu kenyataan yang kami akur semenjak sekian lama berusaha mencari jalan pulang tapi gagal.

Tiba-tiba jalan ke desa terbuka... Berkat doa orang tua kami tentunya. Suami menerima tawaran yang tak pernah disangka, yang tak terlintas diminda... Seluruh keluarga gembira. Apatah lagi dia yang telah berkelana semenjak berusia 13 tahun lagi.

Bagaimana dengan saya...? Kerjaya saya di sini. Saya mahu lakukan sesuatu yang saya suka dan mendapat imbuhan demi membantu keluarga dan mereka yang memerlukan. Kembali ke kampung begitu saja dan menjadi suri rumahtangga tidak termasuk dalam perancangan saya.

Ramai yang memberi cadangan. Terima kasih, saya hargai keprihatinan kalian.

"Bukak bisness. Su pandai masak kan, bolehlah buka kedai makan. Tak pun buat catering." Pandai? hehe... untuk sendiri, keluarga dan menjamu teman-teman makan, bolehlah.

"Kau berbakat menulis. Jadi full time novelis pun ok jugak." Adeh... Minat yang tak pernah terlintas untuk diceburi secara serius. Nak kena hadiri bengkel dulu baru yakin boleh menulis dengan baik. Tak pernah sekalipun saya serahkan hasil penulisan saya pada mana-mana penerbit setakat ini. Kabur.

"Belajar menjahit. Jahit langsir dan cadar. Simple tapi lumayan." Ermm... Setakat nak jahit baju sendiri, bolehlah tumpang mesin jahit orang. Tapi kalau nak buat secara serius, kenalah beli sendiri.

"Buka kelas tiusyen je. Tak perlu modal. Home tiusyen." Mampukah saya? Sukatan pelajaran anak-anak sekarang dah banyak berubah. Lagipun, bila ibubapa menghantar anak-anak ke kelas tambahan, pasti mereka mengharapkan yang terbaik dapat diberikan. Saya tak pernah mengajar, tak tahu sejauh mana kemampuan diri. Risau.

"Dah belajar talaqi tu, mestilah praktikkan ilmu yang ada dan sebarkan. Besar ganjarannya ajar orang mengaji Quran tau." Harapan untuk memanjangkan ilmu yang diperolehi menjadi sebahagian dari impian saya. Tapi, ada ke orang yang belajar dengan saya? Diri sendiri pun masih ada yang perlu diperbetulkan, layakkah saya untuk membetulkan orang?

Buat masa ini, saya mahu lakukan sesuatu yang baru, yang saya minat. Fotografi.

Mungkin juga mengembangkan kebolehan diri dengan sebaiknya. Mengharapkan ianya memberi kebaikan buat diri dan keluarga, dunia dan akhirat. Semoga apa yang dirancangkan selari dengan perancangan Allah untuk saya.

Apapun saya yakin, ketentuan Allah adalah yang terbaik. Saya milikNya dan takdir saya dalam genggamanNya. Ya Allah... jadikan aku hamba yang redha...

3 comments:

Kaktiny said...

Assalamualaikum Su..

Buat fotografi su.. tiny sokong sokong sokong..

Rapat dgn group2 fotografi, dan nanti pasti ada ruang dan peluang yg terbuka.. luas. InsyaAllah..

(psstt... bolehlah tiny cari su nanti, bila ada 'projek' tertentu.. hihihi).

eeeda said...

Insya Allah.. ada rezeki tu nanti.

dhuat79 said...

Buatje apa yg kak su suka... saya sokong!