Jun 23, 2011

Dimana kamu?

Cerita ini agak basi. Tapi saya menulisnya disini untuk menyampaikan suara hati seorang hamba Allah yang terlibat secara langsung dengan urusan pengurusan 16 jenazah mangsa tragedi tanah runtuh Rumah Anak Yatim At-Taqwa di Hulu Langat.

Bila sesuatu tragedi berlaku, memang ramai yang sudi menghulurkan bantuan. Ada yang sanggup ke tempat kejadian walaupun tinggal di tempat yang jauh dan meluangkan masa dicelah kesibukan rutin harian. Alhamdulillah. Malaysia memang mempunyai rakyat yang cukup prihatin.

Kisah ini adalah tentang pengurusan jenazah.

Dia yang saya rasa elok dirahsiakan namanya, seawal pagi lagi telah menapak ke hospital untuk menawarkan khidmat menguruskan jenazah. Dia pasti, berdasarkan pengalaman dan pemerhatian, urusan itu seringkali kekurangan huluran tangan. Menitis airmata pengetua bila tiba-tiba ada hamba Allah yang tak dikenali mahu membantu.

16 jenazah, dan hanya 4 orang yang melakukan urusan memandi dan mengkafankan mangsa. Proses yang mengambil masa lebih dari 12 jam tanpa henti. Memang memenatkan.

Dia bersama 3 orang sukarelawan lain hanya berhenti seketika untuk minum dan menjamah sedikit makanan. Kemudian menyambung kembali tugasan tanpa sebarang sungutan. Berdetik harapan dihati, mengharapkan akan ada insan lain yang sanggup menghulurkan bantuan walaupun hanya sekadar memotong kain kafan. Namun suara hati tidak didengari. Segalanya dia perlu uruskan sendiri.

Namun bantuan Allah itu ada dalam pelbagai bentuk dan cara. Walaupun 16 orang, menurutnya, jenazah mereka begitu ringan dan mudah diuruskan. Tenaga yang Allah kurniakan seolah tak terhakis mana walaupun alas perut hanya sekadar saja. Sedih dan sayu nyata menghilangkan selera.

Bantuan melimpah hanya saat mengusung keranda ke perkuburan untuk urusan pengkebumian. Berebut yang mahu menyambut termasuk mereka yang menyertai program imam muda. Kenapa? Mungkinkah kerana kamera yang tuju menghala, atau itu saja bantuan yang rela?

Apapun, syukur kerana mereka tidak lupa untuk berada disana. Cuma... alangkah baiknya jika mereka turut sama menyingsing lengan, menjirus air kali terakhir kepada jasad hamba yang telah kembali kepada Al-Mutakabbir.

Dia bercerita sambil menyeru dan mengingatkan kami semua, andai ada tragedi sebegini, jengoklah ke bilik mayat. Tawarkan bantuan walaupun hanya memotong dan menyusun kain kafan. Tak perlulah menyesakkan lagi tempat kejadian yang telah sedia sesak.

Dan untuk mereka yang mengeluarkan kenyataan yang memilukan... yang menyebut membina rumah anak yatim dilereng bukit yang tak selamat adalah seperti mengebumikan mereka sebelum mereka benar-benar mati, tolong nilai kembali kata-kata itu. Ia memang menghiris hati.

Mereka yang membina rumah itu berhasrat untuk menyediakan persekitaran yang terbaik bagi penghuninya. Rumah itu bukan sekadar rumah anak yatim, tapi juga pusat hafiz Al Quran. Ada ibu bapa yang juga penyumbang dana rumah At-Taqwa adalah para profesional yang menghantar anaknya mendalami ilmu hafazan Al-Quran.

Segalanya berlaku dengan keizinan Allah. Dia lebih tahu apa hikmah disebalik peristiwa. Usah dipertikaikan, usah dipersoalkan.

Semoga Allah meletakkan mereka yang terkorban dikalangan hamba yang Dia redhai.

2 comments:

Rumah Kuning said...

al fatihah utk mereka

Tie said...

Kalau kita tak dapat membantu, janganlah pula kita menambah beban di hati mereka, kan...

Alfatihah buat mereka yang telah pergi.