Jan 15, 2010

Sembang Kedai Kopi

Pinggan-pinggan yang berisi penuh sebelumnya telah licin disapu dek garfu dan sudu. Paras air di dalam gelas juga sudah separuh surut disalur dek straw berwarna putih. Semuanya menuju ke satu distinasi; perut.

Kedai kopi, nama yang terlalu sinonim dengan saya. Semua kedai makanan kecil yang menyediakan minuman dan masakan panas digelar sebagai kedai kopi. Itu dulu. Disana... di kampung saya. Malah, arwah mak merupakan salah seorang pemilik kedai kopi. Harga secawan kopi dan teh jualan arwah hanya 50 sen atau 70 sen. Saya pun tak ingat.

Tapi di sini lain, Kedai Kopi yang saya kunjungi di sini lain sekali keadaannya terutama harga hidangan yang disediakan. Lebih kepada taraf restoran. Mungkin kerana lokasi ditepi tasik, mungkin kerana suasana yang menyediakan privasi dan mungkin juga kerana zaman telah berubah.

3 pasangan, termasuk saya dan suami singgah ke Kedai Kopi untuk makan lewat malam. Sesekali kami berkumpul sehabisnya kelas talaqi. Jarak umur yang agak berbeza antara kami dan pasangan Abang Aziz-Kak Faridah dan Abang Rahman-Kak Faizah tak langsung membuatkan saya rasa kekok walaupun sebenarnya usia kami lebih dekat dengan anak-anak mereka.

"Abang Aziz, amacam kelas syariah? Ustaz ajar apa-apa tak hari ni?" Saya mengambil giliran, menukar topik perbualan.

"Okehh... Suai kenal sikit-sikit, lepas tu Ustaz bercerita pasal sumpah." Katanya sambil tersenyum.

"Sumpah apa? Apa yang ustaz cakap?" Kak Faridah, isteri abang Aziz melepaskan soalan yang sama terlintas di fikiran saya.

"Sumpah yang dia cerita ni lebih kepada bercakap bohong la. Bercakap bohong yang boleh menganiayai orang lain." Balas abang Aziz. Ia buat saya teringat kata orang yang sumpah bohong selalunya akan memakan diri sendiri.

"Nak selamatkan diri, seseorang tu akan bersumpah. Nak yakinkan orang tentang sesuatu berita, bersumpah jugak. Ustaz kata, akibat sumpah bohong lambat laun akan terlihat kesannya. Kalau tak berbalik pada diri sendiri, akan terkena anak-anak. Anak-anak akan bermasalah. Masalah fizikal ke... mental ke..." Jelasnya sambil tangannya menyentuh gelas air yang masih bersisa.

"Erm... cakap abang Aziz ni buat saya teringat satu email yang saya baca je. Tak tahu boleh kaitkan atau tak, tapi lebih kepada isu penganiayaan la." Suami saya menyampuk.

"Apa kisahnye?" Tanya saya laju. Mana tahu mungkin saya juga ada terbaca kisah tu.

"Hamba Allah ni ada 4 orang anak, dan semuanya ada masalah kesihatan dan cacat. Bila dia pergi Mekah, ada sekali tu seorang ustaz bertanya masalah dia. Jadi, dia ceritakan tentang nasib anak-anaknya. Ustaz tu mintak dia ingat balik apa yang pernah dia buat salah dulu. Mungkin ada sakitkan hati orang ke, ada buat salah dengan sesiapa ke. Ustaz suruh dia bertaubat dan mintak maaf atas dosanya." Suasana sunyi. Kami semuanya tekun mendengar kisah yang di ceritakan.

"Balik rumah, dia cuba recall kisah-kisah lama. Teringat tentang seorang kawan yang dia permainkan. Dulu ada sorang clasmate ni selalu je masuk kelas lambat. Bila tanya, katanya lewat sebab letih pergi kelas tambahan. Satu hari, dia mengikut kawannya tu secara sembunyi. Rupanya kawannya tu bukan pegi kelas tambahan, tapi pegi keje kat kedai dobi. Sebab nak mengenakan membernya tu, dia ambik gambar dan kemudian sebarkan gambar tu kat sekolah." Hanya Allah yang tahu apa niat sebenar hamba Allah itu. Mungkin geram kerana kawannya berbohong, mungkin juga sekadar mahu mempermainkan.

"Malu le member ni, tapi sebab itu memang keadaan sebenar, dia tak nafikan. Buat diam je. Orang susah, keje sebab nak cari duit belanja sekolah dan bantu mak ayah. Lepas tamat sekolah, mereka tak jumpa lagi. Dia pun tak tahu kawannya tu sekarang kat mana. Bila ingat balik, dia rasa bersalah sangat, jadi dia hantar email, mintak disebarkan sebab nak mintak maaf pada kawannya tu atas perbuatan dia zaman sekolah dulu." Suami saya mengakhiri perkongsian kisah itu. Kami semua terdiam. Melayan fikiran masing-masing. Saya sendiri pun tak tahu apa yang patut saya perkatakan.

"Tak tahulah samada nasib anak-anaknya tu adalah pembalasan perbuatan dia dulu atau memang ujian Allah untuk dia. Tapi teguran ustaz masa dia kat Mekah tu buat dia berfikir." Suami melepaskan apa yang terlintas di fikirannya.

"Itu tandanya Allah sayangkan dia. Ermm... dia jumpa tak kawannya tu?" Tanya Kak Faizah.

"Tak tahulah... Tapi sekurang-kurangnya dia berusaha." Mana mungkin abang tahu, sebab dia pun cuma pembaca untuk email tu tanpa mengetahui siapa penulisnya. Mungkin hanya yang terlibat yang tahu siapa yang dimaksudkan.

"Tu lah kan. Dosa dengan Allah boleh mintak ampun terus pada Allah dan bila-bila masa, tapi dosa dengan orang, kena mintak dengan maaf dengan orang tu sendiri. Nak cari orang tu satu hal... entah sudi maaf kan atau tidak pun satu hal lagi..." Abang Rahman bersuara.

Gerun. Allah Maha Kuasa. Pembalasan Allah terhadap apa yang dilakukan mungkin akan diberikan di dunia, dan mungkin juga diakhirat nanti. Adakah kita mampu mengambil iktibar dari apa yang berlaku dalam kehidupan dan memulakan langkah untuk memperbaiki diri? Atau hanya berfikir, menyesali dan sudahnya tenggelam dalam lautan keresahan?

Semoga Allah selalu memberi ilham untuk kita faham hakikat perjalanan kehidupan, dan diberikan kekuatan untuk berubah ke arah kebaikan... dunia dan akhirat!

12 comments:

aliff muhammad said...

Salam,

Kak Su,

Dulu sedari kecil emak saya berpesan agar menjaga tingkah laku dan bahasa. Katanya, berdosa dengan orang amatlah berat.Kalau tidak solat, tidak puasa, itu doasa dengan Tuhan. Boleh bertaubat dan minta keampunan serta rahmat. Tapi dengan manusia, mungkin dia tidak maafkan.

Terasa takut membaca kisah yang Kak Su tulis ini,bersyukur kerana emak mendidik saya sedari kecil anak tentang hal ini.

Teruskan menulis Kak Su, jadi nasihat membina untuk semua. Salam rindu dari kejauhan.

Mak Su said...

su, byklah tulis cenggini, sebagai peringatan buat insan yg lalai mcm sy ni... tq

fazemy said...

itulah..what u give u get back. tak kat dunia di akhirat. kita sbg manusia kena hidup slg bertolak ansur.

nohas said...

Nauzubillah, takutnya jadi mcm tu. manusia ni kdg2 suka mempermainkan org lain,ada hingga menjatuhkan maruah. Some can take it, some cannot..

suara said...

@ Aliff
Salam dik.
Alhamdulillah... Aliff bertuah sebab mak dah sematkan ajaran begitu sedari awal. Ingatan yg menyelamatkan. Nanti jangan lupa perturunkan nasihat tu pada anak-anak pulak ye!

===================
@Mak Su,
InsyaAllah maksu.
Apa yg ditulis ini juga merupakan nota diri, agar jangan lupa pengajaran yg ada disebalik kisah yg di kongsi.

suara said...

@fazemy,
Roda hidup begitulah... berputar. Sekali terpijak paku, ada kala terpijak tahi ayam, ada ketika terlanggar bangkai kucing. Kalau tayar kereta ada 4, yg dipijak pun mungkin berlainan.
Ishh... apa yg dimerapukan ni... adoi...
Moga kita lalui jalan raya yg bersih.

====================
@Nohas,
Sikap dan hati manusia memang lain, tak sama. Tapi paling penting dijaga ialah hati kita... biarlah penuh dgn kemaafan, kerana itu adalah detergent yg paling penting untuk membasuh kotoran hati.

Tie said...

Kita ambil ikhtibar je, ya...

Nooreena said...

Salam Kak Su.. Reen nak minta maaf ya kalau ada buat apa-apa silap pada Kak Su.. atau ada ayat-ayat Reen yang buat Kak Su terasa hati.. Peringatan buat diri Reen supaya berhati-hati dan fikir dulu sebelum berkata.

Terima kasih Kak Su. Sayang akak! *hugs*

abuyon said...

salam suara,

Jauhilah saya dari perkara
yang sedemikian. Jangan
ditimpakan ujian
sebegitu

Moga-moga Allah
mengampuni

Balqis said...

Semoga dijauhkan...

Kak Su, bila nak update blog? ^^

warungkampung said...

Salam. Kak Su sentiasa dijemput berbincang juga di warung kampung saya ye. Dah re-open, aritu ada sedikit 'renovation'. huhu.

Tapi, seperti biasa, bancuh dan buat kopi sendiri la ye. :D

epalejau said...

salam kerinduan dari epal untuk kak su..

lamanya tak dengar kabar kak su ni..epal bleh pulak tak perasan entry yg ni..

kak su, epal pun pernah buat jahat dengan orang. bukan takat pernah, tapi selalu. aduh, kena minta maaf la macam ni..takut nnt balasannya epal tak tertanggung.

--- hati bercelaru, sebab nak mencari keputusan yang terbaik. :)