Aug 29, 2018

Istikharah

Renungannya tidak tertumpu pada objek. Tidak mencari. Tidak juga menikmati. Kosong. Sekadar pandangan mata yg melihat sesuatu secara rawak. Sesekali dipejam lama.

Yang pasti fikirannya sarat berdasarkan keluhan yg dilepaskan.

Persimpangan. Pilihan dan keputusan. Hasil dan kesan. 

Tak mungkin ada manusia waras yg tak pernah melaluinya. Soalnya, sejauh mana penilaian, kemungkinan dan kebarangkalian hasil diambilkira saat satu2 pilihan dibuat atau diputuskan?

Wanita. 
Teliti. Kadang tu keterlaluan.... selalunya begitu. Kebanyakannya, tapi bukan semua. Terlalu memikirkan implikasi yg bakal dihadapi saat pilihan dibuat. Teragak2 sehingga terlepas peluang di depan mata. Tapi adakala keputusan dan pilihan dibuat mengikut perasaan, bukan akal fikiran.

Lelaki. 
Risk taker. Masa depan tak perlu diramal. 'Redah', 'rawat', bila parah, 'bedah' dan mungkin akhirnya 'belah'. Pilih dan hadapi kesannya ikut kesesuaian. Paling mudah, buat tak endah. Masa akan mengubati dan menghakis saki baki perasaan dihati.

Manusia memang dicipta dengan sifat dan kecenderungan begitu. Unik. 

Atas dasar keinginan, solat hajat dilakukan... dorongan hati bersulam nafsu, menyebabkan penilaian yg dibuat jadi terbatas. Bercelaru jadinya. Sedangkan matlamat sebenar adalah utk kebaikan dunia dan akhirat. 

Mungkin apa yg diinginkan bukan yg terbaik. Sukar sekali utk menangkis dan cuba bersedia utk redha jika apa yg dirancang dan diimpikan tidak kesampaian. 

Tangannya meraup muka dan disertai dengan helaan nafas yg panjang. 

Dia bangun menuju paip air diruangan wudhuk.

Istikharah. Itu tindakan yg sebaik2nya. Keyakinan yg tak berbelah bahagi. Allah ada sebagai penunjuk jalan. Allah ada untuk menunaikan permintaan. 

Hanya satu solat sunat untuk dua maksud. Solat istikharah, dua dalam satu. Sedarkah kita, konsep 2 in 1, dah lama wujud dalam Islam....?

No comments: