Mar 5, 2019

Prasangka.

"Bodoh la dia tu, orang dok kata macam-macam kat dia tapi dia diam je. Agaknya betul la apa yang orang cakap tu." Kata si A saat mengulas berita yang tersebar di media sosial.

"Kalau tak ada angin, tak kan pokok bergoyang. Padan muka dia. Sekarang satu Malaysia tahu perangai buruk dia." Balas si B pula sambil mencebik bibir.

"Allah dah balas perangai jahat dia tu kat dunia lagi. Memang patut orang hilang hormat kat dia pun. Imej macam alim, tapi perangainya yang sebenar... ya Allah, teruk sangat!" Tokok di C sambil membulatkan mata.

Saya mendengarnya sambil beristighfar. Mahu rasanya saya menyampuk tapi... Biarlah. Pelik amat kalau tiba2 saya mencelah.

2 perkara yang selalu saya ingatkan diri;

1. Kita manusia dengan pengetahuan terbatas dan sering terdedah dengan salah faham atau salah tafsir. Jika khabar itu tidak benar, ia dah dikira memfitnah. Jika benar, ia dikira mengumpat. Kedua-duanya adalah dosa besar.

2. Manusia penuh dengan kelemahan dan kesilapan. Tersalah membuat keputusan, adakala kesannya tak terjangkau dek fikiran. Menyesal? Semoga Allah memberi peluang untuk memperbaiki keadaan dan kerosakan yang dilakukan.

Apa hak kita untuk mengulas, menghakimi ataupun menghukum individu berkenaan. Diam dan beristighfar adalah benteng terbaik untuk melindungi diri dari dosa.

Sebaiknya, doakan yang baik-baik saja.

#dimatakita

No comments: